سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز گذشته چهارشنبه ۲۰ دی در نشستی با رئیس سازمان سینمایی و مدیران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «جشنواره فیلم فجر به دلیل جایگاهی که دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل مورد توجه و قضاوت بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «با توجه به گزارشات روند فعالیت‌ها، امیدوارم امسال این جشنواره کم حاشیه‌تر و با شکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود. در برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه به برخی نکات ضروری است که شفافیت یکی از این نکات است.»

صالحی تصریح کرد: «با شفافیت در امور به اتاق‌های شیشه‌ای نزدیک می‌شویم و این امر به برگزاری جشنواره‌ای سالم‌تر و کم حاشیه‌تر کمک می‌کند. از این رو شفافیت در دستورالعمل‌ها، مقررات، قرعه‌کشی‌ها و ... ضروری است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «شفافیت همچنین به جلب اعتماد رسانه‌ها و مردم کمک می‌کند. اعتماد یکی از سرمایه‌های اجتماعی است که باید به آن توجه داشت. حرفه‌ای برگزار شدن جشنواره فیلم نیز یکی دیگر از نکاتی است که توجه به آن ضروری است. جشنواره نباید صرفا محلی برای نمایش فیلم باشد. باید به این فکر کرد که چگونه می‌شود جشنواره‌ای در جایگاه منطقه‌ای و جهانی برگزار کرد. صرفا نباید با نگاه شورآفرینی، هیجان‌سازی و عمومی‌سازی به برگزاری جشنواره فکر کرد.»

صالحی در عین حال تصریح کرد: «برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای و جهانی باید با برنامه پیش رفت و با داشتن نقشه راه و ترسیم چشم انداز قدم برداشت. بخشی از دیپلماسی فرهنگی و هنری می‌تواند از طریق سینما اتفاق بیفتد. برگزاری جشنواره خوب و حرفه‌ای به نزدیک شدن به اهداف این دیپلماسی کمک می‌کند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تعامل مناسب و خوب با رسانه را یکی دیگر از نکات مورد توجه در برگزاری جشنواره فیلم برشمرد و گفت: «هنر ارتباط مناسب با رسانه‌ها باید یکی از بخش‌های مهم و مورد توجه باشد. رسانه‌ها در تکمیل کردن برگزاری یک جشنواره خوب و حرفه‌ای نقش به سزایی دارند.»

او تصریح کرد: «تعامل حداکثری با رسانه‌ها این حس را در آن‌ها ایجاد می‌کند که ضلع مهم جشنواره هستند. رسانه‌ها باید در متن باشند نه در حاشیه جشنواره. آن‌ها باید احساس همراهی و همذات‌پنداری با ما داشته باشند. ایجاد تعامل مناسب با رسانه‌ها به احساس صداقت و امنیت در اطلاع‌رسانی اخبار منجر می‌شود.»

او با اشاره به برخی اقدامات ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها افزود: «در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است. امسال این جشنواره در استان‌ها می‌‌تواند با شرایط بهتری برگزار شود.»

صالحی در ادامه به حفظ حرمت مردم و اهالی سینما و رسانه در برگزاری جشنواره تاکید کرد و گفت: «مردم باید حس کنند که مسئولین حرمت و شأن آن‌ها را در ارائه خدمات حفظ می‌کنند.»

او همچنین بر اطلاع‌رسانی دقیق و پیوسته در اخبار و اطلاعات جشنواره تاکید کرد و افزود: «انتشار اخبار باید به صورت پی در پی و مستمر باشد زیرا در غیر این صورت زمین خبر خالی می‌ماند و دیگران آن را با سوءتفاهم و شبهه پر می‌کنند. نباید فضارا برای گمانه‌زنی‌ها فراهم کرد. یکی دیگر از نکات مورد توجه، تعامل با صنوف مختلف سینمایی است. اهالی سینما دارای قشر‌ها، تنوع و سلیقه‌های مختلف هستند و باید در برگزاری جشنواره طوری رفتار شود که همه آن‌ها احساس همدلی داشته باشند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود بر مدیریت بدون فاصله تاکید کرد و گفت: «دوره مدیریت با فاصله تمام شده است. در گذشته ممکن بود که با این نوع مدیریت اعتدال ایجاد کرد ولی در حال حاضر فضای اجتماعی و ارتباطی ما نوع دیگری از مدیریت را ایجاد کرده است. هر چقدر نزدیک‌تر باشیم سوءتفاهم‌ها کمتر می‌شود. اصحاب رسانه و منتقدین باید این حس را داشته باشند که می‌توانند به راحتی انتقاد کنند.»

صالحی در پایان افزود: «نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی که در آستانه چهلمین سالروز پیروزی آن هستیم باید روشن باشد و بروز و ظهور داشته باشد نه اینکه جنبه تبلیغاتی داشته باشد. باید به جنبه‌‌‌‌‌های انسانی بودن و دینی بودن آن توجه شود. جوهره انقلاب انسانیت، اخلاق مداری و فضائل اخلاقی است و توجه به این وجوه انقلاب در برگزاری جشنواره فیلم فجر اهمیت دارد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.