دقایقی پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش بروکسل را به مقصد تهران ترک کرد.

ظریف روز گذشته سفر برجامی خود را با ورود به مسکو آغاز کرد و در این سفر با همتای روسی خود سرگئی لاوروف دیدار و دو طرف بر ضرورت حفظ برجام تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به بروکسل، امروز در ساختمان سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا حاضر شد و پس از دیداری دو جانبه با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در نشستی چندجانبه با حضور وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت کرد.

سیدعباس عراقچی هم در این دیدارها از طرف ایران و هلگا اشمید به نمایندگی از اتحادیه اروپا حضور داشتند.

ظریف در پایان این نشست با اشاره به دستاورد سفرش به بروکسل نوشت: «"اجماع قوی" امروز در بروکسل:

۱) ایران به برجام پایبند است؛

۲) مردم ایران کاملا حق دارند از تمامی مزایای برجام بهره‌مند شوند؛

۳) هر حرکتی که برجام را تضعیف کند غیر قابل قبول است.‌ سه کشور اروپایی( فرانسه، انگلیس و آلمان)  و اتحادیه اروپایی بخوبی آگاه‌اند که تداوم پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل ایالات متحده آمریکا به آن است.»

موگرینی هم در پایان این نشست در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران، نتیجه‌بخش بوده است و اروپا مصمم به حفظ برجام است.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا هم تاکید کرد که تاکنون کسی جایگزین بهتری برای برجام مطرح نکرده است و مسائل منطقه‌ای باید به موازات برجام مطرح شود.

وی اضافه کرد: برجام یک دستاورد دیپلماتیک چشم‌گیر است و مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده است.

این دیپلمات بریتانیایی با بیان اینکه ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مسئله را تائید کرده است، گفت: در عین حال، ایران باید نشان دهد که همسایه‌ای خوب در منطقه است. مسائل و نگرانی‌های مشروع دیگر را باید به موازات و نه به عنوان بخشی از برجام، مطرح کنیم.

زبگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان هم هشدار داد که لغو برجام پیام بسیار خطرناکی ارسال می‌کند و گفت: اینکه بر تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرده و شواهدی که این مسئله را نقض کند، وجود ندارد.

ژان ایولودریان وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران به برجام را تائید کرده، هیچ دلیلی برای خروج از این توافق نمی‌بینیم.

وی افزود: ایران باید به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند باشد، اما این امر درباره شرکای آمریکایی ما نیز صدق می‌کند و آن‌ها نیز باید به این توافق پایبند باشند.

ظریف در پایان این نشست ساختمان سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا را به مقصد وزارت امور خارجه بلژیک ترک کرد و با دیدیه ریندرز وزیر امور خارجه بلژیک دیدار کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.