«دیوید سترفیلد» معاون خاورنزدیک وزارت خارجه آمریکا که امروز برای ارائه توضیحاتی در خصوص استراتژی دولت جدید آمریکا در قبال سوریه به سنا رفته بود، از قصد واشنگتن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران سخن گفت.

این سخنان در حالی از جانب یک دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی بر زبان رانده می‌شود که دولت قانونی سوریه بارها به غیرقانونی بودن حضور آمریکایی‌ها در برخی مناطق سوریه اعتراض کرده‌اند؛ آمریکایی‌ها اما می‌گویند که از نظر آنها، داعش هنوز از بین نرفته و حضور خود را کماکان الزامی می‌بینند.

آنطور که اسپوتنیک خبر داده، سترفیلد امروز در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنا، در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه واشنگتن برای عقب راندن ایرانیان از سوریه گفته: «این (برنامه مشتمل بر) ترکیبی از چند اقدام خواهد بود. اولین و مهم‌ترین اقدام، اعمال اقدامات و تحریم‌های تهاجمی برای از بین بردن امکان دسترسی (ایران) به تجهیزات، جلوگیری از جابجایی دارایی‌ها و قطع جریان مالی اقدامات ایران خواهد بود.»

معاون وزیر خارجه آمریکا بر نبودن عزمی در دولت «دونالد ترامپ» برای تأمین پول بازسازی سوریه هم تأکید کرد و گفت: «جامعه جهانی خود را متعهد کرده که تا زمانی که اهدافش - یعنی اصلاح قانون اساسی سوریه و برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل - محقق نشده، به بازسازی این کشور کمک نکند.»

سترفیلد به کنفرانس سوچی هم اشاره کرد؛ کنفرانسی که با توجه به حضور قدرت‌های تأثیرگذار منطقه و البته پیروی دولت و معارضین مسلح سوری از تصمیماتش، اهمیت بالایی در نظام بین‌الملل پیدا کرده است.

دیوید سترفیلد بدون اشاره به کنار گذاشته شدن آمریکا از روند تصمیم‌سازی در این کنفرانس، گفت که واشنگتن با توجه به عدم پشتیبانی دبیرکل سازمان ملل متحد از کنفرانس سوچی، آن را مشروع نمی‌داند و کماکان بر حل قضیه سوریه در ژنو تأکید دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.