رویترز، گزارش داد تعدادی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ از او خواسته اند تا این هفته تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه ایران را دوباره اعمال نکند حرکتی که عملا به توافق سال 2015 پایان خواهد داد.

دو مقام ارشد دولت آمریکا روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند مشاوران ارشد ترامپ به او توصیه کرده اند که تحریمها علیه ایران را که براساس توافق بین ایران، آمریکا و سایر قدرتهای جهانی برداشته شد دوباره اعمال نکند.

این دو مقام افزودند اما ترامپ که پیشتر وعده داده است این توافق هسته ای را لغو خواهد کرد به طور خصوصی بی میلی خود را برای عمل به توصیه مشاورانش ابراز داشته است.

کنگره آمریکا رئیس جمهوری این کشور را ملزم کرده است تا در فواصل زمانی مشخصی اعلام کند که آیا ایران به این توافق پایبند بوده است یا خیر و سپس دستوری صادر کند که اجازه می دهد تحریمهای آمریکا علیه ایران همچنان معلق بماند. ضرب الاجل بعدی این الزام روز جمعه است.

مقامات ارشد آمریکایی می گویند ترامپ درصدد خواهد بود که روز پنجشنبه در نشستی با مقامات امنیت ملی آمریکا تصمیم نهایی را در این خصوص اتخاذ کند.

یک مقام گفت اگر ترامپ دوباره این تحریمها را در حال تعلیق نگه دارد دولت آمریکا اقدامات جدید و هدفمندی را علیه بخش تجاری و مردم ایران اعمال خواهد کرد.

یک مقام سوم هم گفت تعدادی از مقامات آمریکایی انتظار دارند که ترامپ تعلیق تحریمها را تمدید کند اما تاکید کردند که هنوز هیچ تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

ترامپ از اینکه دوباره مجبور به تعلیق تحریمها شود ناراحت است و معتقد است که خلفش یعنی رئیس جمهور دموکرات باراک اوباما با موافقت با این توافق که از آن به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام یاد می شود معامله بدی را برای آمریکا رقم زده است.

ایران می گوید برنامه هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد. تهران گفته است تا زمانی که سایر امضاکنندگان برجام به آن احترام بگذارند به این توافق پایبند خواهد ماند اما اگر واشنگتن از آن خارج شود این توافق را « پاره خواهد کرد.»

ترامپ در ماه اکتبر اعلام کرد که تهران به توافق هسته ای پایبند نبوده است و هشدار داد که او احتمالا در نهایت به این توافق پایان خواهد داد. حتی با وجودی که آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید تهران عملا به این توافق پایبند بوده است ترامپ ایران را متهم می کند که «به روح این توافق پایبند نبوده است.»

 نقض توافق
اولین مقام آمریکایی که در این گزارش از او یاد شد افزود تصمیم برای عدم تعلیق تحریمها باعث خواهد شد که آمریکا در مقام ناقض این توافق ظاهر شود.

این مقام گفت: «شما یا تعلیق تحریمها را تائید می کنید یا نه و اگر تعلیق تحریمها را تائید نکنید برجام را نقض کرده اید.»

اعضای تندروی کنگره آمریکا در ارتباط با ایران نظیر سناتورهای جمهوریخواه مارک ربیو و تام کاتن اعمال مجدد تحریمها، پایان دادن به توافق هسته ای و اعمال تحریمهای جدید علیه ایران را خواستار شده اند.

اما دموکراتهای لیبرال کنگره که از برجام حمایت می کنند تصویب قانونی را درخواست کرده اند که کار را برای ترامپ جهت خارج کردن آمریکا از برجام بدون رضایت کنگره دشوارتر می سازد.

ترامپ و مشاوران ارشدش مدتهاست که در تلاش برای تغییر قانون مربوط به تحریمهای آمریکا، در حال مذاکره با اعضای کنگره هستند تا او مجبور نباشد هر ۹۰ روز با ضرب الاجل مربوط به اعلام اینکه آیا ایران به این توافق پایبند بوده است یا خیر روبرو شود.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا مدتهاست که در حال تلاش برای اصلاح یکی از قوانین آمریکاست تا « نقاط ماشه ای » در آن گنجانده شود بطوری که اگر ایران از این نقاط عبور کرد تحریمهای آمریکا به شکل خودکار علیه ایران دوباره اعمال شود.
نقاط ماشه در ارتباط با تقویت بازرسی های هسته ای از ایران، برنامه موشکهای بالستیک این کشور و حذف « بند های غروب » از توافق هسته ای خواهد بود که براساس آنها مهلت پاره ای از محدودیت های مربوط به برنامه هسته ایران در طول زمان منقضی خواهد شد.

کورکر به خبرگزاری رویترز گفت اگر ترامپ به حرف مشاورانش گوش ندهد و آمریکا را از برجام خارج کند دنبال کردن تلاشهای مربوط به نقاط ماشه هیچ فایده ای نخواهد داشت.

کورکر اظهار داشت: «اما فکر می کنم بخش اعظم دیدگاه کلی در اطراف ترامپ، تیم او، مقامات ارشد مسئول سیاست خارجی او و اعضای کابینه اش امیدواری به این است که او به تعلیق تحریمها ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد از آنچه که تیمش هشت یا نه ماه است با ما درباره آن همکاری می کند حمایت نماید.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.