این اندیشکده آورده است: این احساس همچنین از پاسخ محدود ایالات متحده به موضع ایران در سوریه نیز سرچشمه می گیرد، بدین معنا که اسرائیل می بایست به تنهایی با ایران و نیروهای نیباتی آن در منطقه مقابله کند؛ مساله ای که خطر وقوع مقابله ای بین اسرائیل و محوری که توسط ایران رهبری می شود را افزایش می دهد.

اخیرا نگاهها در اسرائیل به برنامه های ایران برای مرحله پسا داعش است و بویژه برنامه ایجاد منطقه نفوذ مستقیمی در امتداد مرزهای ایران تا دریای مدیترانه و نیز تقویت جبهه نظامی علیه سوریه و لبنان. براساس ادعای دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل در خصوص برنامه های ایران، نقشه های تقویت نفوذ در سوریه و جبهه نظامی علیه اسرائیل، شامل ایجاد پایگاههای نظامی طولانی مدت و ارتش نیابتی دائمی، علاوه بر نیروهایی در عراق و لبنان، و برپایی تاسیسات نظامی برای ساخت موشکهای دقیق در سوریه و لبنان، می شود.

نگرانی اول اسرائیل، از تلاش ایران برای برپایی راهی زمینی در مرکز خاورمیانه، یعنی از ایران تا عراق، سوریه و دریای مدیترانه است. دوم، جمهوری اسلامی برای ایجاد موجودیت نظامی و اقتصادی طولانی مدت در سوریه با موافقت رسمی نظام اسد تلاش می کند. و نگرانی سوم، آن است که ایران برای ساخت یگان مسلح بزرگی تلاش می کند تا بعنوان جزئی از محور مقاومت مطرح باشد .

اسرائیل تمام این تحرکات را تهدیدی استراتژیک برای خود می داند که در صورت تحقق،سوریه به متحدی دائمی برای ایران تبدیل می شود، مساله ای که به تعمیق ریشه های ایران در این کشور منجر می شود، ایرانی که متعهد به نابودی اسرائیل شده است و می تواند بدین طریق سوریه را به جبهه ای نظامی علیه اسرائیل مبدل نموده و احتمال برخوردهای مستقیم بین ایران و اسرائیل را افزایش دهد.

به گفته وزیر جنگ اسرائیل، در صورتی که مقابله ای نظامی در شمال اسرائیل درگیرد، اسرائیل نه تنها با یک جبهه لبنانی فعال، که با یک جبهه سوریه ای نیز مواجه می شود، و این دو جبهه با یکدیگر متحد شده و در مقابل اسرائیل می ایستند، قدرتهایی که متکی بر وجود نظامی ایران، زیربنای نظامی آن و زراد خانه موشکی اش هستند.

در همین راستا، ارتش اسرائیل در سپتامبر سال گذشته یکی از بزرگترین مانورهای نظامی خود در طول چند دهه اخیر را با تمرکز بر سناریوهای «جنگ شمالی» انجام داد. علاوه بر این،وزیر جنگ اسرائیل درخواست افزایش بودجه دفاعی برای مقابله با این تهدیدها را نموده است تا سامانه موشکی طراحی شود که قدرت ایستادگی در برابر سامانه موشکی ایران را داشته باشد.

فشار ایران برای پر کردن فضاهای خالی شده از داعش، توجه زیادی را در تفکر استراتژیک اسرائیل اشغال کرده است و در صورتی که این شرایط ادامه یابد، دو قدرت اثرگذار ایران و اسرائیل با احتمال فزاینده ای در سوریه با یکدیگر برخورده و به لبه پرتگاه جنگ می رسند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.