معین حسین منش، متخصص حوزه بلاک چین  و کارشناس شبکه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره ادعای پاول دروف، مدیر عامل پیام رسان تلگرام مبنی بر این که تا ماه آینده با بستر بلاک چین راهکاری برای دور زدن فیلترینگ این پیام رسان ایجاد می‌کند، گفت: ادعای پاول دروف در زمینه رفع فیلترینگ پیام رسان تلگرام با استفاده از بستر بلاک چین قابل تحقق است؛ در حقیقت، تکنولوژی رفع فیلترینگ از طریق استفاده از بلاک چین واقعی است اما باید یک سری از مشکلات در استفاده از بلاک‌چین  از جمله مشکل پایداری و سیستم توزیع رفع شود.

حسین منش ادامه داد: یک پروژه با نام Zero Meter با معادل فارسی «صفر متر» وجود دارد که ترکیبی از بلاک چین و تورنت است. به منظور توضیح عملکرد بلاک چین در تلگرام باید به نمونه‌ای اشاره داشت. در سیستم جدیدی که تلگرام قصد دارد تا آن را راه‌اندازی کند، برای نمونه یک کانال وجود دارد و کاربری در آن کانال عضو می‌شود، پس از عضویت کاربر زمانی که یک محتوا دریافت و مشاهده می‌کند، آن کاربر به یک هاست برای آن محتوا تبدیل می‌شود و از آن پس حتی اگر تلگرام فیلتر باشد، به صورت یک ساختار زنجیره‌ای سایر کاربران نیز به آن دسترسی دارند.  در حقیقت هر فردی توزیع کننده نفر دوم است و یک ساختار زنجیره‌ای وجود دارد. 

این کارشناس شبکه درباره فعالیت تلگرام در بستر بلاک‌چین اظهار داشت: بر اساس شواهد انتظار می‌رود  این قابلیت در تلگرام پیاده سازی شود.

وی تاکید کرد: فیلترینگ تلگرام به دلیل استفاده پیام رسان تلگرام از بلاک‌چین شاید غیر ممکن نشود اما بسیار سخت خواهد بود چرا که شبکه داخل ایران یا هر کشوری توزیع کننده محتوای تلگرام است. این در حالی است که گیت‌های خروجی وظیفه فیلترینگ را دارند به همین دلیل است که در یک شبکه داخلی حتی با بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات هر کسی در شبکه اینترانت توزیع کننده محتوا است؛ در حقیقت محتوا از کشور خارج نمی‌شود که کسی بخواهد آن را فیلتر کند یا محدودیتی برای آن ایجاد کند.

معین حسینی منش با اشاره به روش‌های ایجاد محدودیت در صورت لزوم برای تلگرام پس از بهره‌برداری از بلاک‌چین گفت: روش کارکرد فیلترینگ به این گونه است که اگر قرار باشد تا محتوایی وارد کشور یا از کشور خارج شود، بر روی محتوا پردازش انجام می‌شود تا مشخص شود این پروتکل یا آی پی فیلتر است یا بدون محدودیت می‌توان به آن دسترسی داشت. تلگرام پس از استفاده از بستر تلگرام در شبکه داخلی قرار می‌گیرد و وقتی که قرار باشد عملیات تشخیص و بررسی نودهای داخل کشور انجام شود، هزینه پردازشی این فرآیند بالا است و این عملیات مقرون به صرفه نیست و ایران را متضرر می‌کند. همچنین این فرآیند سیستم اینترانت را نیز کند و دچار اختلال می‌کند که باعث می‌شود تا به معنای روح این سیستم یعنی سیستمی سریع و ایمن ضربه بزند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.