خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دفتر روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستادکل ارتش پاکستان طی هفته گذشته دو تماس تلفنی از ژنرال جوزف ووتل، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا و یکی از سناتورهای ناشناس آمریکایی داشته که درباره همکاری امنیتی میان واشنگتن و اسلام آباد صحبت کردند.

در این بیانیه آمده است: ژنرال ووتل به ژنرال باجوا اطمینان داد که واشنگتن هیچ اقدام یک جانبه‌ای در داخل پاکستان در نظر ندارد. ژنرال ووتل با اشاره به احتمال حملات پهپادی بین مرزی آمریکا و دیگر عملیات نظامی این کشور که شبه‌نظامیان طالبان و شبه‌نظامیان دیگر گروه‌ها را در خارج از این منطقه مرزی هدف قرار می‌دهد به فرمانده ارتش پاکستان اطمینان داد که هیچ گونه اقدام یک جانبه در داخل پاکستان در نظر گرفته نشده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ژنرال ووتل همچنین تاکید کرده که تشنج کنونی به وجود آمده در روابط آمریکا – پاکستان به دنبال توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که از اسلام آباد به خاطر عدم تلاش کافی در مبارزه با تروریسم انتقاد کرده و این کشور را به "شیادی و دروغگویی" متهم کرد و کمک مالی به این کشور را به حالت تعلیق درآورد، امری موقتی است.

در پاسخ ژنرال باجوا به ژنرال ووتل گفت که به خاطر این بیانیه‌های آمریکا کل ملت پاکستان احساس می‌کنند که مورد خیانت قرار گرفته‌اند اما تاکید کرد که پاکستان به حمایت از تلاش‌های صلح در منطقه علی‌رغم وضعیت به وجود آمده ادامه خواهد داد.

ژنرال باجوا افزود: پاکستان به دنبال لغو محدودیت‌های بودجه از جانب آمریکا نیست اما انتظار دارد که به مشارکت‌ها، فداکاری‌ها و همکاری‌های چندین دهه‌اش در مبارزه با تروریسم احترام گذاشته شود.

تعلیق کمک آمریکا به پاکستان چند روز پس از آن اعلام شد که ترامپ در تاریخ اول ژانویه در توئیتی گفت: آمریکا طی ۱۵ سال گذشته با حماقت تمام ۳۳ میلیارد دلار کمک مالی به پاکستان ارائه کرده و هیچ چیزی جز دروغ،‌ حیله و احمق فرض کردن رهبران آمریکایی دریافت نکرده است.

این در حالی است که در این بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان هیچگونه اشاره مستقیمی به این توئیت ترامپ نشده است.

ژنرال باجوا در جریان این تماس تلفنی گفت: پاکستان به خاطر منافع ملی حتی بدون حمایت مالی آمریکا  به تلاش‌های صادقانه خود در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.

ژنرال ووتل در جریان این تماس تلفنی گفت: آمریکا برای نقش پاکستان در راستای جنگ با ترور ارزش بسیاری قائل است و انتظار می‌رود که تشنج کنونی میان این دو کشور موقتی باشد. آمریکا هیچگونه اقدام یک جانبه‌ای را در داخل پاکستان در نظر ندارد و تنها به دنبال همکاری برای مقابله با اتباع افغانی است که از خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می‌کنند.

در ادامه این بیانیه ‌آمده است: پاکستان به شدت از نزاع بر سر قدرت در این منطقه رنج برده است. پاکستان کاملا از نگرانی‌های آمریکا درخصوص فعالیت اتباع افغان در این کشور آگاه است و تاکنون اقدامات متعددی را برای از بین بردن پناهگاه‌های تروریستی انجام داده است.

براساس این بیانیه ژنرال باجوا تاکید کرد که پاکستان به صورت یکجانبه کنترل مرزی‌اش را تقویت کرده اما اگر افغانستان واقعا احساس می‌کند که تحت تاثیر پاکستان قرار گرفته باید همانند ما مدیریت مرزی دوجانبه را در اولویت اصلی خود قرار دهد. صلح در افغانستان تنها راه برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار در این منطقه است.

هر دو ژنرال موافقت کردند که از مشارکت موثر سود خواهند برد.

در همین حال فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به محتوای این مکالمه اشاره‌ای نکرد اما گفت ارتش آمریکا با ارتش پاکستان ارتباط خود را ادامه خواهد داد که شامل تماس تلفنی مجدد میان ژنرال ووتل و ژنرال باجوا می‌باشد.

جان توماس، سخنگوی فرمانده مرکزی آمریکا گفت: ما به درک متقابل منافع و نگرانی‌ها که باید آنها را مدنظر قرار دهیم و تحقق آنها منجر به نتایج موثر می‌شود ارزش بسیاری قائلیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.