پصبح امروز ۲۳ دی ماه در محل وزارت اقتصاد تفاهم‌نامه‌ تامین مالی جمعی پروژه‌های دانش بنیان بین وزارتخانه‌های اقتصاد، ارتباطات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شد.

در این نشست، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تاکنون به بازار سرمایه اولیه توجه چندانی در کشور نشده بود، گفت: عمده منابع مالی لازم برای اجرای طرح ها و پروژه‌ها تاکنون از طریق سیستم بانکی تامین می‌شد و عمده فعالیت بورس نیز نقل و انتقال سهام در فعالیت‌ها بوده است. تفاهم نامه امروز به منظور شکل گیری سرمایه‌گذاری و شراکت شکل گرفته که در آن قابلیت اجرای ایده‌های افراد با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی می‌شود.

کرباسیان ادامه داد: پس از تصویب ایده در شورای عالی بورس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز می‌تواند به تجمیع منابع خرد در قالب تعاونی‌ها و امثالهم بپردازد و در نهایت زمینه اشتغالزایی فراهم خواهد شد. حال که سود سپرده‌های بانکی کاهش یافته، شرایط برای مشارکت مردم در فناوری‌های نوین، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا فراهم شده و در سال‌های اخیر شاهد ارائه نوآوری‌های فراوان در عرصه‌های حمل و نقل، استارتاپ‌ها و غیره بوده‌ایم.

وی ادامه داد: تاکنون ایده‌های فراوانی در سطح جامعه به دلیل کمبود سرمایه محقق نشده بود، ولی اینک فرصتی فراهم شده تا در قالب شراکتی، فامیلی، جمعیت اهدایی و ... به تامین مالی اقدام کنند.

کرباسیان ادامه داد: اکنون سود بانکی پایین آمده و می‌تواند کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپی برای مردم جذاب کند و سرمایه‌ها به این سمت هدایت شود. با جهشی که در این کار صورت گرفته، اثرات مثبت آن را مشاهده خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - درباره شیوه تامین مالی جمعی در بازار سرمایه گفت: ساماندهی و مجوزی برای آن‌ها درنظر گرفته خواهد شد و نهادهای مالی که وجود دارند می‌توانند نمایندگی بگیرند و در قالب دستورالعمل از این فعالیت‌ها حمایت کنند. ولی نمایندگی‌هایی که بدون مجوز باشند فعالیتشان متوقف خواهد شد.

وی درباره شیوه‌های تامین مالی شرکت‌های نوپا گفت:این نوع تامین مالی می‌تواند از طریق وام و شراکت باشد ولی در این تفاهم‌نامه شراکت مد نظر است. به این ترتیب که افراد به عاملیت مجوزدار مراجعه کرده که البته لیست عاملان در فرابورس منتشر خواهد شد و تامین مالی جمعی را انجام می‌دهد. همچنین دستورالعمل تهیه شده هفته آینده به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید تا وظایف هر دستگاه مشخص باشد. گفتنی است سقف تامین مالی جمعی ۵ میلیارد تومان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.