از روزی که محمود واعظی راهی نهاد ریاست‌جمهوری شد تا پس از وزارت ارتباطات، ریاست دفتر رییس‎جمهور را در دولت تدبیر و امید تجربه کند، برخی در فضای سیاسی و رسانه‎ای این حضور را به منزله پایان نقش‌آفرینی آقای معاون اول در دولت دانستند. اسحاق جهانگیری که به گفته خودش نماینده اصلاح‌طلبان در دولت روحانی است، اگرچه در دولت دوازدهم نیز همچنان به عنوان معاون اول رییس‌جمهور به فعالیت خود ادامه می‎دهد، اما از همان آغاز بکار دولت دوازدهم تا کنون در تیررس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و حتی برخی چهره‌های سیاسی است که یک روز مدعی اختلاف او با روحانی می شوند و روز دیگر از فاصله کارگزاران با جریان اعتدال سخن می گویند.

البته این گمانه‌ها از مدتی پیش از آن یعنی روزهای انتخاب کابینه دوازدهم که سهم اصلاح‌طلبان در آن -به زعم خیلی از چهره‌های سیاسی- تقریبا به هیچ انگاشته شده بود، آغاز شد. صحبت‌های درگوشی در مورد جهانگیری و کمرنگ‌ شدن نقشش در دولت جدید هم تا مدت‎ها در صدر اخبار رسانه‎های اصلاح طلب بود. اما جهانگیری همچنان در سکوت به سر برد و در عوض برخی چهره‌های سیاسی وارد میدان شدند. آنها تغییرات رخ‌داده برای نقش و جایگاه جهانگیری در دولت را بهانه کرده و او را دعوت به کناره‌گیری کردند و از آقای معاون اول خواستند تا خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ آماده کند. با این حال تنها عکس‌العمل معاون اول رییس‌جمهور سکوت بود؛ البته این استراتژی تقریبا نتیجه مثبتی داشت و منجر شد سایه شایعاتی مبنی بر محدود سازی او از سوی حلقه نزدیکان حسن روحانی به آرامی از سرش دور شود.

فاطمه سعیدی عضو حزب کارگزاران سازندگی که از هم‌حزبی‌های اسحاق جهانگیری است در گفت و گو با خبرآنلاین، از مکالمه چند روز گذشته خود با اسحاق جهانگیری خبر داد. او در پاسخ به این سوال که آیا مباحثی که در مورد کمرنگ شدن حضور اسحاق جهانگیری در دولت مطرح شده درست است، گفت: من فکر نمی‌کنم که چنین چیزی صحت داشته باشد. این‌ها بحث‌های فضای مجازی است. کمرنگ شدن نقش آقای جهانگیری، استعفای آقای جهانگیری و... همه شایعاتی است که در فضای مجازی می‌چرخد. چنین چیزی مطرح نیست.

او در ادامه گفت: من خودم این موضوع را از آقای جهانگیری سوال کردم و ایشان شدیدا آن را تکذیب کردند. سعیدی تاکید کرد: همه ما نقش ایشان را در دولت می‌بینیم. ایشان از یاران باوفا و ماندگار آقای روحانی هستند. دولت آقای روحانی بدون آقای جهانگیری اصلا قابل تصور نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درخصوص برنامه حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ هم گفت: اجازه دهید نزدیک به انتخابات شویم و بعدا در مورد این موضوع اظهارنظر کنیم.

سعیدی در پاسخ به سوالی که به احتمال کاندیداتوری جهانگیری و یا حتی محمد هاشمی رفسنجانی اشاره داشت نیز گفت: من فعلا هیچ نظری ندارم تا نزدیکی انتخابات ۱۴۰۰ که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این مورد تصمیم بگیرد. از حزب کارگزاران هم آقای مرعشی عضو این شورا هستند.

سعیدی که به عنوان عضو هیات رییسه فراکسیون امید در جلسات شورای عالی سیاستگذاری بدون حق رای، حضور پیدا می کند در مورد انتقاداتی که نسبت به ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان وجود دارد نیز گفت: انشاالله فعالیت این شورا ادامه پیدا خواهد کرد. البته ممکن است که مقداری ترمیم هم پیدا کند. ما نقش این شورا را دیده‌ایم. هم در انتخابات مجلس دهم و هم در انتخابات شوراهای شهر و هم در ریاست جمهوری دیدیم که نقشی موثر و پررنگ و تاثیرگذار در جامعه داشته و جامعه هم به آن اعتماد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.