انتخابات کمیته ملی المپیک فردا (دوشنبه) ساعت ۱۴ بعد از ظهر درسالن اجتماعات آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شود و تکلیف تیم جدید مشخص خواهد شد. البته برگزاری این انتخابات از ابتدا بدون چالش نبود و حواشی ریز و درشتی پیش روی کمیته برای برگزاری انتخابات وجود داشت.

اساسنامه جدید به انتخابات نرسید

 کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک در ابتدا امیدوار بود انتخابات با اساسنامه جدید برگزار شود اما با توجه به اینکه پیش نویس اساسنامه جدید  در هیات وزیران در انتظار تایید به سر می‌برد و پس از آن باید پروسه تایید در مجمع عمومی و تایید نهایی توسط کمیته بین‌المللی المپیک پشت سر گذاشته شود از این رو در نهایت تصمیم گرفته شد انتخابات با اساسنامه فعلی برگزار شود.

 البته پس از آن گفته شد که کمیته بین المللی المپیک با ارسال نامه خواستار توضیح نسبت به برگزاری انتخابات با اساسنامه قدیمی شده که هاشمی بعدا در نشست خبری خود اعلام کرد:" اساسنامه جدید که حالت پیش نویس دارد و در اختیار هیات وزیران است باید مراحل قانونی خود را در داخل و خارج از کشور طی کند  که به انتخابات کنونی نمی رسد. برای این که شبهه‌ای ایجاد نشود با معاونت قانوگذاری مجلس شورای اسلامی مشاوره‌ای داشته ایم و کتبا استعلام کرده‌ایم که آنها نیز در جواب گفتند که انتخابات را می توانید مطابق با آخرین اساسنامه خود برگزار کنیم. از طرف دیگر نیز از  IOC نظر خواهی کرده‌ایم که آنها هم همین موضوع را تایید کرده‌اند. لذا آخرین اساسنامه ملاک عمل ما در برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک خواهد بود که نه مراجع داخلی و نه IOC مشکلی با آن ندارند."

اعتراض ها به منتخبان خبرگان ورزشی بازی‌های المپیک

پس از اساسنامه، مهمترین موضوعی که  برای انتخابات وجود داشت ، انتخاب خبرگان ورزشی بود چرا که برخی افراد داعیه حضور در انتخابات را داشتند و تنها راه ورودشان قرار گرفتن عضو خبرگان ورزشی بازی های المپیک بود. هیات اجرایی در یکی از نشست های خود پنج نفر را به عنوان خبرگان ورزشی بازی های المپیک معرفی کرد که از همان موقع موج اعتراض ها شکل گرفت و حتی شائبه مهندسی شدن انتخابات هم مطرح شد.

رضا صالحی امیری، محمود مشحون، علی کفاشیان، طاهره طاهریان و عاطفه اسلامیان نفراتی بودند که انتخاب شدند البته یک روز بعد اسلامیان انصراف داد و میترا نوری جایگزین آن شد.

نکته جالب اینکه از این پنج نفر، محمود مشحون و علی کفاشیان در انتخابات کاندیدا نشدند (مشحون در ابتدا برای نایب رییسی کاندیدا شد و سپس انصراف داد) و همین موضوع باعث وارد شدن انتقاداتی به هیات اجرایی شد چرا که آنها می توانستند این فرصت را در اختیار دیگر نفراتی قرار دهند که برای حضور در انتخابات تمایل داشتند.

فاصله یک روزه صالحی امیری با ریاست کمیته ملی المپیک

اکنون با وجود حواشی ریز و درشتی که در برگزاری انتخابات وجود داشت، اکنون قرار است فردا (دوشنبه) انتخابات برگزار شود و کیومرث هاشمی بعد از چهارسال باید جای خود را به رضا صالحی امیری بدهد. در واقع تنها پستی که به طور قطع تکلیف آن قبل از انتخابات مشخص بوده، همان پست ریاست است.

رقابت نزدیک در چهار پست برای ورود به کمیته ملی المپیک

برای بقیه پست ها از دبیرکلی گرفته تا نایب رییسی ، خزانه داری و هیات اجرایی رقابت جالبی را بین کاندیداها شاهد خواهیم بود. بعد از ریاست ، مهمترین پست کمیته ملی المپیک دبیرکلی است که رقابت سختی بین کاندیدها وجود دارد  و در این میان شانس مهدی علی نژاد و شاهرخ شهنازی را شاید باید بیشتر از بقیه دانست و باید دید روز مجمع کدام یک از آنها برای چهار سال سمت دبیرکلی را در اختیار می گیرد.

برای نایب رییسی اکثر نفراتی که ثبت نام کرده‌اند از خسروی وفا و مشحون گرفته تا باقرزاده و علی مرادی و ساعی و در آن سوی میدان طاهره طاهریان و رباب شهریان می‌توان گفت گزینه‌های جدی و قدری هستند، از این رو رقابت جدی را برای نایب رییسی شاهد خواهیم بود.

خزانه داری اکنون سه کاندیدا دارد که رقابت اصلی بین سعیدی رییس فدراسیون گلف و میترا نوری نایب رییس بانوان فدراسیون هندبال است و هردو شانس بالایی برای  خود قائل هستند.

شانزده رییس فدراسیون به دنبال عضویت در هیات اجرایی هستند اما تنها شش نفر از آنها می‌توانند وارد هیات اجرایی شوند با توجه به چهره‌هایی که کاندیدا شده‌اند به نظر می‌رسد رقابت جالبی بین روسای فدراسیون‌ها به وجود آید و باید دید رایزنی کدام از این روسای فدراسیون‌ها بهتر جواب می‌دهد و می‌تواند برای چهارسال به هیات اجرایی راه یابد.

 انصرافی ها

همزمان با اعلام تایید صلاحیت ها دو نفر از کاندیداتوری خود انصراف دادند. مشحون از نایب رییسی انصراف داد و هادی ساعی هم از خزانه داری کنار رفت، البته او همچنان کاندیدای نایب رییسی است. لیست اسامی کاندیداهای پست‌های مختلف انتخابات کمیته المپیک به این شرح است: 

*ریاست:

رضا صالحی امیری، خبره ورزشی

محمود خسروی وفا، رییس کمیته ملی پارالمپیک

*دبیرکلی:

علی مرادی، رییس فدراسیون وزنه‌برداری

مهدی علی‌نژاد، رییس فدراسیون ووشو

صادق فرجی، رییس فدراسیو کاراته

محمد درخشان، رییس فدراسیون جودو

شاهرخ شهنازی، دبیرکل فعلی کمیته ملی المپیک

* نایب رییسی:

علی مرادی، رییس فدراسیون وزنه برداری

غلامرضا نوروزی، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی

حسین بابوئی، رییس فدراسیون ورزش‌های دانش آموزی

طاهره طاهریان، خبره ورزشی

فضل‌الله باقرزاده، رییس فدراسیون شمشیربازی

هاشم اسکندری، رییس فدراسیون بولینگ و بیلیارد

هادی ساعی، نماینده کمیسیون ورزشکاران

رباب شهریان، نایب رییس فعلی کمیته ملی المپیک

محمود خسروی‌وفا، رییس کمیته ملی پارالمپیک

مجید شایسته، رییس فدراسیون تنیس

*خزانه دار:

مهدی علی نژاد، رییس فدراسیون ووشو

میترا نوری، خبره ورزشی

کیکاوس سعیدی، رییس فدراسیون گلف

*هیات اجرایی:

محسن رضوانی، رییس فدراسیون شنا

محمد علیپور، رییس فدراسیون انجمن های ورزشی

مجید شایسته، رییس فدراسیون تنیس

احمد ضیایی، رییس فدراسیون والیبال

مسعود خلیلی، رییس فدراسیون سوارکاری

صادق فرجی، رییس فدراسیون کاراته

زهرا اینچه درگاهی، رییس فدراسیون ژیمناستیک

فضل‌الله باقرزاده، رییس فدراسیون شمشیربازی

مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال

محمد درخشان، رییس فدراسیون جودو

محمدعلی صبور، رییس فدراسیون سه گانه

سید عبدی افتخاری، رییس فدراسیون اسکی

مجید کیهانی، رییس فدراسیون دوومیدانی

علیرضا رحیمی، رییس فدراسیون هندبال

خسرو قمری، رییس فدراسیون دوچرخه سواری

علی دادگر، رییس فدراسیون تیراندازی

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.