محمد علی نجفی در حاشیه جلسه شورای شهرتهران درجمع خبرنگاران در تشریح سند تحویل وتحول شهرداری تهران که امروز بخشی از آن در صحن علنی قرائت شد، گفت: دراوایل شهرویور ماه در شورای شهر تهران لایحه‌ای مبنی بر ارائه گزارشی ظرف ۱۰۰ روز توسط شهردرای تهران و در قالب وضعیت موجود و آنچه که تحلیل مدیریت شهری شده است به تصویب رسید.

وی گفت: در همین راستا شهرداری تهران در فرصت ۱۰۰ روزه در بخش‌های مختلف به تهیه گزارشی درباره وضعیت موجود و تغییر مدیریت شهری مشغول شد.

شهردار تهران افزود: گزارش ارائه شده علاوه بر اعلام صورت وضعیت شهر و شهرداری در هنگام تغییر مدیریت شهری، می‌تواند نقطه عطف سیاست‌گذاری‌های آینده  شهر باشد. قطعا تهیه این سند در برنامه ریزی‌های آینده به ما در مدیریت شهری کمک می‌کند و به مردم این امکان را می‌دهد که تشخیص دهند که در حال حاضر دقیقا با چه چالش‌ها و ظرفیت‌هایی مواجه هستند و در آینده نیز نقطه مطلوب به روشنی مشخص شود.

وی ادامه داد: ظرف ۱۰۰ روز گذشته برای تهیه این گزارش ۱۶ گروه کارشناسی تشکیل شد که از آنها از نظرات کارشناسان متعدد در حوزه‌های مختلف بهره گرفته شد. و این گزارش در قالب ۵۰۰ صفحه آماده شد. به شکلی که این گزارش می‌تواند امروز برای مراکز دانشگاهی و علمی به عنوان اعلام صورت وضعیت قابل استفاده باشد و نقاط ضعف و قوت شهر تهران را  مشخص کند.

شهردار تهران با اشاره به تهیه خلاصه ای از گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران در ۶۰ صفحه گفت: گزارش کوتاه‌تری در قالب پاور پوینت امروز در صحن علنی شورا برای برخی اعضای شورا ارائه شد که بیشتر در این گزارش به نقاط ضعف اشاره شد و اگر در گذشته اشتباهاتی در سیاستگذاری‌های عملیاتی وجود داشته در آینده این  اشتباهات تکرار نشود. در حقیقت به نقاط ضعف اشاره کردیم تا با اعضای شورا و مردم به یک هماهنگی برای انجام اقدامات موثر دست پیدا کنیم. به شکلی که شهر تهران به شهری امن برای شهروندان آن تبدیل شود.

وی افزود: در سند تحویل و تحول شهرداری تهران نقاط ضعف و قوت اشاره شده اما در فرصت یک ساعت امروز نمی‌توانستیم به همه این موارد اشاره کنیم .بی‌تردید شهر تهران ظرفیت‌های خوبی دارد که اگر به درستی مدیریت کنیم می توانیم به رتبه بین المللی قابل قبولی برسیم؛ زیرا در حال حاضر همانطور که در سند اشاره شده  درحوزه های مختلف و در رتبه بندی‌های بین المللی شهر تهران وضعیت مناسبی ندارد. لذا برای دستیابی به نقطه دلخواه باید با کمک مجلس و دولت و مردم حرکت کنیم.

نجفی در پاسخ به این سوال که چه میزان از پروژه‌های واگذار شده در مدیریت شهری گذشته از طریق مناقصه انجام شده گفت: کمتر از ۵۰ درصد از پروژها از طریق مناقصه بوده و بیش از ۵۰ درصد مابقی بدون انجام مناقصه واگذار شده است. بی‌تردید اصلی ترین راه سلامت یک سیستم  شفافیت در آن است. هر گاه به سمت پنهان کاری حرکت شود در سیستم شاهد وقوع فساد خواهیم بود. ما قصد داریم که تضمین شفافیت را برای مردم تهران ایجاد کنیم.

وی در ادامه درباره نقش نظارتی چهارمین دوره شورای شهر تهران با اشاره به تخلفاتی که در این دوره انجام شده است، تصریح کرد: قطعا شورای چهارم نظارت کافی نداشته و باعث شده این میزان از بدهی‌ها واین همه خطاها و اشتباهات در مدیریت شهری روی دهد به شکلی که ظرف مدت سه ماه تغییر در مدیریت شهری بیش از ۱۳ هزار نفر به پرسنل حقوق بگیر شهرداری تهران اضافه شده است که این نشان می‌دهد نظارت کافی و دقیقی وجود نداشته و در این رابطه اگر از هر کدام از شهروندان تهرانی سوال می‌شد مخالف این رویداد بودند.

نجفی ادامه داد:‌ امروز در ارائه خلاصه سند تحویل وتحول شهرداری تهران اصولا ازبرنامه صحبت‌ نکردیم و بیشتر به نقاط ضعف اشاره کردیم . لذا این سند از این به بعد مبنایی قرار خواهد گرفت برای سیاست‌گذاری‌های آینده.

وی درباره برنامه ریزی‌ها و سیاست‌های شهرداری تهران در حوزه فضای سبز گفت: در این حوزه امروز شاهد تفاوت بین مناطق شهر تهران هستیم به شکلی که برخی از مناطق نسبت به سایر مناطق در سرانه‌های فضای سبز تفاوت‌های بسیار دارند. امروز در مناطق مرکزی تهران به دلیل عدم در اختیار بودن زمین لازم برای توسعه سرانه فضای سبز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. لذا باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا بتوانیم توسعه فضای سبز را محقق کنیم. در همین ارتباط می‌توانیم با نوسازی بافت‌های فرسوده بخشی‌ از زمین‌های حاصل از نوسازی را برای توسعه فضای سبز در اختیار قرار دهیم.

شهردار تهران درتشریح آنچه که در حوزه حمل  و نقل عمومی شهر تهران در جریان است نیز گفت:‌ آنچه که در لایحه بودجه سال آینده در دست بررسی است کفاف حمل و نقل عمومی شهر تهران را نمی دهد. اما در بررسی بودجه سال آینده کشور نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاقه بسیاری برای توسعه حمل و نقل عمومی از خود نشان دادند که امیدواریم در بودجه که در حال حاضر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشغول بررسی آن هستند در قالب توسعه حمل و نقل عمومی کلان‌شهرها شاهد اتفاق مناسب باشیم. البته پیشنهادات دیگری وجود دارد که در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده است و چند پیشنهاد نیز باید در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد که امیدواریم نتیجه آن برای توسعه حمل ونقل موثر باشد.

بیشترین تخلفات شهرداری قبل ظرف سال‌های ۹۲ تا ۹۴

نجفی در پاسخ به این سوال که نقش نظارت ضعیف شورا در مدیریت شهری گذشته در هنگام حضور نجفی در شورا نیز بوده است، گفت: در خصوص نقش خودم در هنگام حضور در شورای شهر تهران و نظارت انجام شده در آن دوره باید بگویم که طرح تفصیلی از سال 1390 اجرایی شد به این ترتیب تنها دو سال از آغاز اجرای این طرح من در شورا حضور داشتم این در حالی است که بیشترین تخلفات عمدتا ظرف سال‌های 1392 تا 1394 به وقوع پیوسته و بیشترین تخلفات در حوزه مالی نیز در همین چهار سال اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: درمورد استخدام‌های بی رویه نیز بیشترین آنها در سه ماه منجر به تغییر مدیریت شهری روی داده است و برخی تخلفات حتی در مرداد و تیرماه اتفاق افتاده است و گذشته از اینها در هنگام حضورم در شورای اسلامی شهر تهران این شورا ۱۵ عضو داشت که از این میان تنها ۳ نفر عضو اصلاح‌طلب بودیم و ما در حد همین ۳ نفر تاثیر گذار بودیم.

نجفی در خصوص عدم نامبردن اسم افرادی که در مدیریت گذشته تخلفاتی را انجام داده‌اند گفت: به دلیل ملاحظات اخلاقی حتی هنگامی که تخلف برای ما محرز شده باشد من از نامبردن افراد خودداری خواهم کرد و گزارش را به دستگاه‌های زیرصلاح ارائه می‌کنم  ولی اعضای شورا می توانند از افراد متخلف نام ببرند.

شهردار تهران درباره املاکی که با نام املاک نجومی به برخی افراد و نهادها واگذار شده بود نیز اظهار کرد: این املاک به مجموعه‌ای از نهادها و افراد واگذار شده بود که برخی از آنها ضابطه مند و برخی بی ضابطه واگذار شده بودند ما در ابتدا با این افراد و نهادها گفتگو خواهیم کرد که املاک را پس بدهند و یا تسویه حساب کنند واگر زیر بار نروند به بالاترین مرجع  موضوع را اعلام خواهیم کرد و اگر باز هم نشد از طریق قوه قضاییه اقدام خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.