در این بیانیه به حوادث اخیر کشور و برخی اعتراضات با محور « معیشت » اشاره شده و تاکید شده است که بسیاری از اعتراضات مستقل و صنفی بوده است.  

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: مراجعه ای اجمالی به موضع گیری‌ها و فعالیت های دادخواهانه سال‌های اخیر شوراهای صنفی کشور، به روشنی این نکته را عیان میسازد که شورای صنفی در مسیر فعالیت‌های خود، همواره بر ماهیت «صنفی» فعالیت‌هایش تأکید داشته است. مسائل صنفی مشخصاً مسائلی هستند که دانشجویان در زیست روزمره‌ خود در دانشگاه با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند.

مصادیق چنین مسائلی بر همه‌ دانشجویان روشن است: خصوصی سازی آموزش ،سنوات تحصیلی،برخورد های امنیتی،افت کیفیت تغذیه دانشجویان و کیفیت خوابگاه‌ها به دنبال واگذاری به بخش خصوصی، بهداشت محیط دانشگاه، دسترس‌پذیری فضاهای عمومی دانشگاه برای دانشجویان، و.... نکته‌ای که در همه‌ی این مصادیق واضح است، تأثیرپذیری آن‌ها از سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی و اجتماعی است. کیفیت آموزشی و زیستی دانشگاه‌ها با میزان بودجه‌ی تخصیص‌یافته به دانشگاه‌ها و نوع نگاه به مسائل دانشگاه در برنامه‌های توسعه پیوند تنگاتنگی دارد.

صادرکنندگان بیانیه افزوده‌اند: شوراهای صنفی همواره به صراحت اعلام کرده‌اند که نه درگیر بازی جناح‌های سیاسی داخلی هستند و نه هیچ‌گونه ارتباطی با جریان‌ها و گروه‌های سیاسیِ خارج از کشور دارند و مدعیان نیز تا کنون چیزی جز لفاظی‌های بی‌معنا و بولتن‌سازی‌های دروغین ارائه نکرده‌اند. علاوه بر این‌ها، به واسطه‌ی درهم‌تنیدگی و پیچیدگی روابط اجتماعی و فراروی اثر سیاست‌گذاری‌های کلان از سطح دانشگاه، طبیعتاً مطالبات صنفی-معیشتی دانشجویان با مطالبات صنفی معلمان، پرستاران، کارگران و سایر اقشار زحمتکش و فرودست جامعه پیوند می‌خورد و این بخشی بدیهی از کنش نقادانه و فعالانه نمایندگانی است که مطالبات بدنه دانشجویی خود را به صورت علمی در سطوح کلان اقتصادی ـ سیاسی بررسی و تشریح می‌کنند.

در ادامه این بیانیه آنچه « واگذاری بنگاه‌های اقتصادی، گران‌سازی و خصوصی‌سازی خدمات عمومی، تضعیف قدرت چانه‌زنی نیروی کار و تشدید سازوکارهای کنترلی بر مبنای انواع و اقسام تبعیض‌های اجتماعی و نظارت‌های امنیتی» خوانده شده مورد انتقاد شدید قرار گرفته و اضافه شده است که روند مورد اشاره «حیات دانشجویان و آینده آنان را همچون دیگر نیروهای مزدبگیر نشانه گرفته است.»

در ادامه این بیانیه به بازداشت «جمعی از دانشجویان در هفته‌ گذشته» و پی‌گیری حقوقی فعالان صنفی پیگیری برای مطالبه‌ آزادی آنها از جمله دیدار فعالان دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی با رؤسای دانشگاه‌هایشان اشاره شده اما نسبت به روند برخورد امنیتی با این افراد اعتراض و ادعا شده است که دانشجویان نامبرده پس از خروج از جلسه، بازداشت شده‌اند و سپس تعداد دیگری از بازداشتها در منزل انجام شده و احضارها آغاز شده است .

صادرکنندگان بیانیه در ادامه به آنچه ذیل عنوان پیشگیری در ارائه دلیل این بازداشت‌ها مطرح شده با اعتراض کرده و آن را غیرقانونی دانسته اند.

آنها در بخش دیگر بیانیه خود ضمن محکوم کردن رفتارهایی که آن را توجیه‌ناپذیر و غیرقانونی خوانده‌اند، اعلام کرده‌اند تمام تلاش خود را برای آزادی تک تک دانشجویان بازداشتی به کار می‌گیرند. همچنین از مسوولان وزارت علوم خواسته‌اند گرچه آزادی با قرار کفالت و قید وثیقه از سوی آنها پذیرفتنی نیست اما تامین موجبات وثایق و کفالتها بر عهده آنهاست و برخورد یا تشکلهایی در دانشگاه که بدون سند و مدرک علیه دانشجویان اقدام می‌کنند نیز باید پیگیری و با برخورد مسوولانه نهادهای مربوطه مواجه شود.

در پایان این یانیه آمده است که شوراهای صنفی دانشجویان سراسر کشور، قاطعانه دربرابر آنچه  تعرض و دست درازی به نقش و کنش اثرگذار ساحت شورا به نفع فرودستان و محذوفین اجتماعی خوانده شده خواهد ایستاد و تمام قد از حقانیت جایگاه مستقل صنفی خود دفاع خواهد کرد. همچنین در برابر هجوم جناح‌ها و تشکل‌های وابسته، به نهاد شورای صنفی ایستادگی می‌کنند و فعالیت‌های صنفی خود را که برخاسته از تجربه زیسته و وضعیت معیشتی است، با جدیتی بیش از پیش پیگیری خواهند کرد.

این بیانیه به امضای جمعی از شوراهای صنفی داشگاههای کشور که نامشان در پایان بیانیه ذکر شده رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.