القدس العربی گزارش داد، نشست فوق‌العاده شورای مرکزی فلسطین درباره "پاسخ به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره قدس و بحران بی‌سابقه میان فلسطین و آمریکا" روز یکشنبه آغاز شد.

مقامات فلسطینی انتظار دارند، شورای مرکزی فلسطین در این نشست‌ها تصمیم بگیرد که رویکرد سیاسی رهبران فلسطینی تغییر کند و این رهبران درخواست اجرای راهکار تشکیل کشور واحد را آغاز و یا به روند دیپلماتیک زیر نظر سازمان ملل و نه زیر نظر آمریکا پایبند باشند.

سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در این نشست‌ها خواهان محاکمه رهبران اشغالگر اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام جنایت‌هایشان در فلسطین و پیگیری عملکرد کنست (پارلمان اسرائیل) و مصوبه‌های نژادپرستانه آن شد.

سلیم الزعنون، رئیس شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین در سخنرانی خود در این نشست گفت، اوضاع اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به گونه‌ای است که آنها نیازمند حمایت هستند.

وی در ادامه افزود: واشنگتن با قطع کمک‌ها و بستن دفتر ساف در آمریکا به باج‌خواهی خود ادامه می‌دهد.

الزعنون گفت، اقدامات آمریکا باعث شده فلسطینیان میانجی‌گری این کشور را در درگیری میان خود و اسرائیل هرگز نپذیرند.

رهبران جنبش فتح در این نشست‌ها اعلام کردند، اقدام بعدی فلسطینی‌ها درخواست بین‌المللی شدن مساله فلسطین، درخواست از سازمان ملل برای تشکیل تیم بین‌المللی به منظور حل درگیری میان فلسطین و اسرائیل است.

این رهبران تاکید کردند، ممکن است آمریکا عضو این تیم باشد، اما بدون تردید تنها ناظر و میانجی این مساله نخواهد بود.

در این راستا کمیته سیاسی سازمان آزادی بخش فلسطین سندی تدوین کرده که شورای مرکزی فلسطین طی نشست‌هایش بندهای آن را بررسی می‌کند.

از جمله مسائل موجود در این سند، اقدام در شورای امنیت و دادگاه کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل، پایبندی به آشتی ملی فلسطین و کارآمد ساختن ساف است.

این سند شامل ۲۱ مساله در چهار محور ۱- عربی – اسلامی، ۲- شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل، دادگاه کیفری بین‌المللی، ۳- روابط فلسطین با اسرائیل، ۴- اوضاع داخلی فلسطین است.

بنا به گفته یکی از رهبران فلسطینی، کمیته سیاسی ساف با فشارهای کشورهای عربی و بین‌المللی تعداد مسائل مورد بررسی در نشست‌های شورای مرکزی را کاهش داده و مساله تعلیق به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی ساف تا زمان به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی را از این سند خارج و بررسی آن را به کمیته اجرایی ساف محول کرده است.

پیشتر مقامات سازمان آزادی بخش فلسطین تاکید کرده بودند، در نشست شورای مرکزی فلسطین مسائلی چون عدم به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی فلسطین مادامی که اسرائیل کشور فلسطین را در  مرزهای ۱۹۶۷ به رسمیت نشناسد، درخواست از شورای امنیت مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهایش ۱۹۶۷، ممانعت از همکاری با اسرائیل، تعیین اراضی فلسطین به عنوان کشور تحت اشغال، درخواست از دادگاه بین‌المللی برای آغاز اقدامات علیه اسرائیل بررسی می‌شود.

همچنین در این سند در ارتباط با سطح بین‌المللی، درخواست عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل، ادامه اقدامات در راستای حمایت بین‌المللی از ملت فلسطین و ارجاع مسائلی چون شهرک‌سازی، اسیران، حمله به غزه به دادگاه کیفری بین‌المللی مطرح شده است.

پیرامون روابط فلسطین با اسرائیل، این سند شامل بندی است که بار دیگر بر تصمیم صادره از سوی شورای مرکزی فلسطین در جلسه تشکیل شده در سال ۲۰۱۵، مبنی بر توقف هماهنگی امنیتی در همه اشکال آن با اسرائیل و خروج از روابط اقتصادی براساس توافق‌نامه اقتصادی پاریس به منظور تحقق استقلال اقتصاد ملی و درخواست از کمیته اجرایی ساف و نهادهای فلسطین برای اجرای آن تاکید دارد.

همچنین درباره این محور، سند مذکور شامل تاکید شورا بر انتقال از  مرحله کنونی مبنی بر حاکمیت موقت تشکیلات خودگردان به مرحله تشکیل کشور و استقلال به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ است.

در سند تدوین شده از سوی ساف بر ادامه همکاری با کشورهای جهان برای تحریم شهرک‌سازی‌های اسرائیل و ناکام گذاشتن تلاش‌ها برای توقف کمک‌ها به آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) تصریح شده است.

پیشتر آمریکا به عنوان بزرگترین ارائه دهنده کمک‌های مالی به سازمان آنروا تهدید کرده بود ارائه بودجه به این سازمان را متوقف می‌کند.

در ارتباط با مسائل داخلی فلسطین، سند مذکور شامل پنج بند است که مهم‌ترین آنها پایبندی به توافق‌نامه آشتی ملی میان دو جنبش فتح و حماس در قاهره و فراهم کردن بستری برای اجرای این توافق‌نامه است.

در این باره در سند مذکور خواسته شده است، دولت وفاق ملی فلسطین مسؤولیت‌های خود را در غزه به عهده گرفته و تا پایان سال جاری میلادی انتخابات سراسری را اجرا و شورای ملی فلسطین (پارلمان) را تشکیل دهد.

سند مذکور در رابطه با جامعه مدنی شامل درخواست‌ها مبنی بر تلاش برای وحدت در سایه چالش‌های مربوط به مسأله فلسطین، تشکیل دولت وحدت ملی و تشکیل تیم رهبری برای کارآمد ساختن سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عنوان تنها نماینده قانونی فلسطینیان است.

شورای مرکزی فلسطین یک هیئت دائم فلسطینی است که از شورای ملی فلسطین (پارلمان) نشأت گرفته و در مقابل آن مسؤول است و از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، رئیس شورای ملی و رهبران گروه‌های فلسطینی تشکیل شده است و حلقه اتصال کمیته اجرایی ساف و شورای ملی است و  هر دو ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.