نرم افزار پیام رسان تلگرام بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر ماهیانه در سراسر دنیا دارد که بخش مهمی از این جمعیت را ایرانی ها تشکیل می دهند. 

در تلگرام ۴۰ میلیون کاربر ایرانی وجود دارد که به گفته اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت، این پیام رسان ۶۵ درصد ترافیک کشور را به خود اختصاص داده است.

چرا تلگرام در ایران محبوب شد؟

قبل از به وجود آمدن نرم افزار های پیام رسان موبایلی، مردم برای به اشتراک گذاری مطالب، عکس ها و فیلم های خود و یا ارتباط با دیگران از طریق چت، از فیس بوک و توئیتر استفاده می کردند. فیس بوک و توئیتر به خاطر فیلتر، برای هر کسی قابل دسترس نبود و فیلتر شکن هم مثل این روزها به سادگی یافت نمی شد و سرعت اینترنت هم مثل امروز بالا نبود.

در سال های گذشته که دسترسی ایرانی ها با گوشی های هوشمند بیشتر شدند، پیام رسان های موبایلی به وجود آمدند. در همان سال های اول نرم افزار هایی چون ویچت، لاین، تانگو، واتس اپ و وایبر در دسترس شهروندان ایرانی قرار گرفتند که بیشتر آنها پس از مدتی به خاطر فیلترینگ یا سرعت و کیفیت کم، چندان مورد اقبال مردم قرار نگرفتند.

[کابوس وایبر بر سر تلگرام؟]

وایبر تنها نرم افزاری بود که از هر نظر مورد تایید بود و ایرانی ها زندگی مجازی خود را در وایبر شروع کردند اما آن هم پس از مدتی از دسترس ایرانیان خارج شد.

پس از وایبر، تلگرام تنها نرم افزاری بود که می شد آن را جایگزین وایبر دانست. امنیت بسیار بالا، گرافیک کاربرپسند و تغییراتی که هر روز در این پیام رسان به وجود می آمد، جذابتش را برای ایرانی ها دو چندان می کرد و به همین سبب است که امروز بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در طول ماه در تلگرام فعال‌اند.

۴۰ میلیون کاربری که هر کدام زندگی مجازی خود را در این نرم افزار تعریف کرده اند، چت ها، عکس ها و فیلم های خصوصی، انجام کارهای روزانه و کسب و کار و تبلیغات، همه و همه فعالیت یک روز یک ایرانی است که نمی شود به سادگی از کنار آن رد شد که اگر نباشد می تواند بخش مهمی از زندگی این ۴۰ میلیون کاربر را مختل کند.

در یک ماه گذشته، تلگرام به خاطر ناآرامی هایی که در کشور به وجود آمد فیلتر شد. این نرم افزار به خاطر کانال آمد نیوز که به گفته وزیر ارتباطات مردم را به ساخت بمب و شورش دعوت می کرد، ابتدا در اینترنت موبایل محدود شد و پس از آن کلا از دسترس ایرانی ها خارج شد.

در روزهای فیلتر، نیاز ایرانی ها به تلگرام کاملا مشهود بود. با وجود تبلیغات بالای پیام رسان های خارجی و داخلی که همه خود را جایگزین تلگرام می دیدند، اما مردم با تهیه فیلتر شکن، از تلگرام جدا نشدند و فعالیت خود را حتی کم نکردند.

پس از فروکش کردن ناآرامی ها و اعتراض مردم به ادامه فیلتر تلگرام، چند روز پیش این نرم افزار به دستور رئیس جمهور رفع فیلتر شد.

اما به نظر می رسد پس از رفع فیلتر، سرعت تلگرام با وجود سرور های قدرتمندی که دارد، به شدت افت کرده است و این در حالی است که قبل از فیلتر شدن این مشکل وجود نداشت.

چند سال پیش نرم افزار وایبر بنا به دلایلی در ابتدا فیلتر شد و پس از رفع فیلتر شدن، با کاهش سرعت عجیبی مواجه شد و همین سرعت کم باعث شد مردم از وایبر دلسرد شوند و به تلگرام بکوچند.

کند شدن سرعت تلگرام این تصور را در مردم به وجود آورده است که شاید همان داستان وایبر در حال تکرار است و مسوولین با این اقدام می خواهند مردم را به سمت پیام رسان های داخلی هدایت کنند. کدام پیام رسان داخلی اما از امنیت و کیفیت تلگرام برخوردار است؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.