کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز به بررسی اعتراضات اخیر با حضور مسئولان از دستگاه‌های مربوطه پرداخت که در این جلسه مسئولین اطلاعات سپاه حاضر شدند.

طبق توضیحات نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این جلسه گزارش مفصلی از بهره‌برداری کشورهای معاند و در راس آنها آمریکا، منافقین و سلطنت‌طلبان و سایر گروه‌های ضدانقلاب از فضای مجازی برای ایجاد بحران و اغتشاش در کشور ارائه شد.

به گفته وی، براساس گزارش ارائه شده در تهران کمتر از ۲۰۰۰ نفر بازداشت شدند که تقریبا همه آنها در همان ساعات و روزهای اول آزاد شدند. بحث اغلب آنها نیز اعتراض به مسائل اقتصادی بوده و مساله سیاسی نداشتند.

همچنین در این جلسه برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که از طرف کمیسیون به چین برای رسیدگی به روند نجات نفتکش سانچی اعزام شده بود، گزارش مفصلی از اقدامات صورت گرفته ارائه کرد.

این گزارش ناظر به کلیه مراحل اقدامات انجام شده برای مهار حادثه بود که با توجه به نوع حادثه، انفجار و آتش‌سوزی رخ داده طبق گزارش ارائه شده همه کارشناسان چینی معتقد بودند که کلیه خدمه کشتی در همان لحظات اول جان باخته‌اند با این حال همه تلاش‌ها برای نجات و مهار صورت گرفت.

در این گزارش به این موضوع نیز اشاره شد که بین آنچه که اتفاق افتاده و آنچه در فضای مجازی و جامعه مطرح شده است کاملا تفاوت وجود دارد چون هر نوع اقدام و همکاری‌ای که لازم بود از طرف تیم‌ها و کشورهای کمک‌کننده به ویژه چین و ژاپن صورت گرفت اما نوع حادثه به گونه‌ای بود که امکان دسترسی به داخل کشتی و نجات نبود.

همچنین در این گزارش اشاره شد که کشتی نفتکش ایرانی یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین نفتکش‌های روز دنیا بوده، قرار است جعبه سیاه آن با حضور نماینده‌های کشورهای ایران، چین، ژاپن و پاناما مورد بررسی قرار گیرد. اینکه گفته شده چینی‌ها مایل به خاموش کردن آتش نبودند درست نیست چون کلیه کمیته‌های بحران خود را آماده کرده و در صحنه حضور داشتند اما شدت آتش و گستردگی آن به حدی بود که امکان مهار آن فراهم نبود.

نکته دیگر در این گزارش آن است که هر دو کشتی مجهز به امکانات راهیابی و راداری بوده و در این باره نقصی نداشتند. نفت داخل نفتکش متعلق به کره‌جنوبی بوده و سرنشینان، کشتی و بار بیمه بودند.

در ادامه این جلسه برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجددا در پاسخ به سوالات متعدد تاکید کرد که محموله نفت مطابق با همه اسناد متعلق به کره‌جنوبی بوده لذا هر نوع شایعه‌ای در این باره کذب محذب است.

در پایان این جلسه کمیسیون امنیت ملی ضمن عرض تسلیت عمیق به ملت ایران و اعلام همدردی با خانواده‌های داغدار، مقرر کرد که کمیته‌ای در جهت ماموریت به کمیسیون تشکیل شده و موضوع را به صورت تفحص میدانی مورد بررسی دقیق‌تر قرار دهد. گزارش دقیق به عنوان حقیقت‌یاب تهیه و تقدیم مجلس شده همچنین جانباختگان این حادثه شهید خدمت نامیده می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.