خبرگزاری فرانسه نوشت، بیانیه کاخ سفید در این رابطه می افزاید: رئیس جمهوری [در این تماس تلفنی] از تداوم افزایش کسری تراز تجاری آمریکا با چین ابراز تاسف کرد.

کسری تجاری زمانی رخ می‌دهد که میزان واردات یک کشور از میزان صادرات آن پیشی بگیرد.

بر اساس آمار جدیدی که چین به تازگی منتشر کرده، این رقم در سال ۲۰۱۷ با افزایش۱۰ درصدی نزدیک به ۲۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ترامپ از زمان رقابت‌های انتخاباتی تاکنون، بارها به روابط تجاری آمریکا با چین خرده گرفته و منتقدان سرسخت سیاست‌های اقتصادی این کشور را به سِمَت‌های مهمی در وزارت بازرگانی و دفتر نمایندگی آمریکا در امور تجاری گماشته است. وی همچنین بارها از پکن به عنوان «بزرگ‌ترین دزد مشاغل آمریکایی» یاد کرده است.

همزمان در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه چین درخصوص تماس تلفنی روز سه شنبه منتشر کرده، سخنی از انتقادهای رئیس جمهوری آمریکا به میان نیاورده و تنها تاکید شده که گفت وگوهایی درخصوص حل مشکلات اقتصادی و تجاری «با روش های سازنده و مطلوب» صورت گرفته است.

ترامپ پیش از این گفته بود که درصورت همکاری چین با آمریکا برای حل مسئله کره شمالی، حاضر است از تراز تجاری چشم بپوشد؛ با این حال بنا به توئیت‌های مکرر او در این رابطه، این خواسته همچنان محقق نشده است.

این در شرایطی است که چندی پیش نمایندگانی از سوی کره جنوبی و کره شمالی پس از دو سال توقف مذاکرات، با یکدیگر در منطقه مرزی حائل میان دو کشور دیدار و درخصوص حضور پیونگ یانگ در المپیک زمستانی پیش رو، با احتمال رژه زیر یک پرچم واحد، گفت وگو کردند؛ موضوعی که می‌تواند زمینه‌ساز مذاکرات سیاسی در آینده نزدیک باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.