وزارت دادگستری آمریکا از بازداشت یک افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به اتهام نگهداری اسناد و اطلاعات فوق محرمانه و اتهامات دیگر خبر داد.

وی شب گذشته به محض ورود به فرودگاه جان اف کندی در نیویورک بازداشت شده است.

 

«ژنگ چنگ لی»، ۵۳ ساله، که شهروندی آمریکایی خود را لغو کرده و اکنون شهروند هنگ کنگ است از سال ۱۹۹۴ همکاری خود با سیا را آغاز کرده و تا سال ۲۰۰۷ برای سیا کار میکرده است.

 

یک منبع آگاه گفته است که یکی از اتهامام وی لو دادن شبکه جاسوسی آمریکا در چین است که منجر به منهدم شدن این شبکه، بازداشت عوامل جاسوسی سیا و اعدام و یا زندانی شدن دهها نفر از آنها توسط دولت چین است.

 

رسانه های آمریکایی میگویند که منهدم شدن و لو رفتن شبکه جاسوسی آمریکا در چین در سال ۲۰۱۰ یکی از بدترین شکستهای اطلاعاتی آمریکا در سالهای اخیر بوده است.

 

به گفته مقامات آمریکایی وی پروتکلهای سازمانهای اطلاعاتی آمریکا را نقض کرده است.

 

در سال ۲۰۱۲ وی هنگام بازگشت به آمریکا برای اقامت در ویرجینیا و هاوایی از سوی عوامل اف بی آی تحت نظارت و بازرسی قرار گرفته است.

 

براساس گزارشها، وی اسناد و اطلاعات محرمانه سیا از جمله اطلاعات مربوط به دفاع ملی، ۲ دفترچه یادداشت دست نویس مربوط به اطلاعات طبقه بندی شده، اسامی و شماره تلفنهای عوامل مخفی و عملیاتی سیا، اطلاعات مربوط به اماکن و تسهیلات محرمانه سیا و همچنین مکانهای محل برگزاری دیدارها و جلسات را به همراه خود داشته است. 

 

گفته میشود اگر اتهامات وی اثبات شود احتمالا به ۱۰ سال زندان مجکوم خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.