آسوشیتدپرس گزارش داد، این در حالی است که چند روز دیگر نیز قرار است کمیته بین‌المللی المپیک مذاکراتی را درباره شرکت کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی کره‌ جنوبی انجام دهد.

نشست‌های اخیر مقام‌های دو کره درباره شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی "پیه‌اونگ چنگ" باعث یک نزدیکی موقت میان آنها شده است اما عدم تمایل کره شمالی برای مذاکره بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش موجب شده که خوش‌بینی نسبت به تداوم آشتی میان دو طرف وجود نداشته باشد.

دو کره اخیرا مشغول بحث درباره این موضوع بودند که یک تیم مشترک در بخش هاکی زنان به این مسابقات اعزام کنند و در این حال قهرمانانشان را در رژه در زیر "پرچم اتحاد" به نمایندگی از "شبه جزیره کره" به جای رژه جدا زیر پرچم‌های مجزای هر دو کشور در مراسم افتتاحیه شرکت دهند.

یک چنین اقداماتی نیازمند موافقت کمیته بین‌المللی المپیک است.

قرار است کمیته بین‌المللی المپیک با مقام‌های دولتی و ورزشی هر دو کره و مقام‌های کمیته سازمان دهنده بازی‌های المپیک پیه‌اونگ چنگ در روز شنبه آینده در مقر خود در کشور سوئیس دیدار کنند.

مذاکرات امروز دو کره که قرار است در روستای خالی از سکنه پانمونجوم در داخل منطقه غیرنظامی در مرز دو طرف انجام گیرد احتمالا قرار است به مسائلی که نزد کمیته بین‌المللی المپیک مطرح خواهد شد، بپردازند.

یکسری موضوعات احتمالی دیگر نیز احتمالا شامل مسیر سفر هیئت کره شمالی به کره‌ جنوبی و میزان پشتیبانی مالی کره‌ جنوبی از آنها خواهد شد.

اخیرا کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که در را به روی شرکت کره شمالی در این بازی‌ها باز گذاشته است.

کره شمالی چندی پیش می‌بایست شرکت دو اسکی باز خود را که توانسته بودند جواز حضور در بازی‌های المپیک را به دست ‌آورند، تایید می‌کرد اما از انجام این کار تا پیش از ضرب‌الاجل خودداری کرد.

در صورتی که طرح دو کره برای شرکت دادن یک تیم هاکی مشترک تحقق یابد این برای نخستین بار خواهد بود که این دو کشور یک تیم متحد در بازی‌های المپیک شرکت می‌کنند.

یک سخنگوی وزارت اتحاد کره‌ جنوبی گفت: دولت سئول کاملا از نگرانی مردم در مورد اینکه طرح تیم مشترک باعث بیرون افتادن آن دسته از اتباع کره‌ جنوبی لحاظ شده در این تیم شود، آگاه است.

بایک تائه هیون، سخنگوی وزارت اتحاد کره‌ جنوبی اظهار داشت: موضع اساسی دولت ما این است که ما اطمینان حاصل کنیم هیچ‌گونه تاثیر منفی برای قهرمانان ورزشی ما به وجود نیاید.

روز دوشنبه نیز دو کره توافق کردند که ۸۰ عضو ارکستر و ۶۰ خواننده و رقاص از کشور کره شمالی در جریان بازی‌های المپیک زمستانی کره‌ جنوبی اجرا داشته باشند.

کره شمالی همچنین گفت که هیئتش شامل مقام‌های عالی رتبه، خبرنگاران، تیم تشویق کنندگان و یک تیم نمایش تکواندو به همراه قهرمانان ورزشی خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.