بانک مرکزی به تازگی آمارهای مربوط به تغییرات رشد اقتصادی در نیمه اول سال جاری را اعلام کرد. براساس مستندات منتشر شده تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و بر اساس قیمت‌های ثابت ۱۳۹۰، از ۳۳۸ هزار و ۶۹۱ هزار میلیارد تومان در نیمه اول ۱۳۹۵ به ۳۵۳ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان در نیمه اول امسال افزایش یافت که در مجموع حاکی از رشد اقتصادی ۴.۵ درصد همراه با نفت و ۴.۱ درصد بدون نفت ۴.۱ درصد است.

 

در حالی رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت با کاهش اختلاف قابل توجهی نسبت به گذشته همراه شده‌اند که چندی پیش پیمان قربانی -معاون اقتصادی بانک مرکزی- گفته بود که آمارها نشان از خروج واحدهای صنعتی از رکود دارد. بنا به گفته وی بررسی شاخص تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی نشان‌دهنده رشد ۴.۹ درصدی در فصل بهار است. در عین حال که شاخص رشد در تابستان به ۵.۳ درصد رسیده  که در مجموع نشان‌دهنده خروج واحدهای صنعتی از رکود خواهد بود.

معاون بانک مرکزی گفته بود که بر خلاف سال گذشته که رشد نفتی بود، برای سال جاری این بخش‌های صنعتی هستند که توانسته‌اند رشد را تامین کنند به عبارتی رشدهای صنعتی در حال جایگزینی رشد نفتی هستند.

رشد اقتصادی بر حسب فعالیت‌های اقتصادی

نفت در صدر

برآورد ارزش افزوده فعالیت‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که علت عمده افزایش رشد اقتصادی را باید در ارزش افزوده فعالیت‌های "نفت" با ۱.۳ درصد، "حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات" ۰.۷، "بازرگانی، رستوران و هتل‌داری" ۰.۵ درصد و همچنین "صنعت" ۰.۵ درصد جستجو کرد.

رشد کشاورزی به ۴.۲ درصد رسید

در نیمه اول امسال ارزش افزوده گروه کشاورزی به قیمت‌های سال ۱۳۹۰ تا بیش از  ۳۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴.۲ درصد افزایش دارد. برآوردها نشان می‌دهد که تولید محصولات زراعی۰.۳  و باغی ۶.۵ درصد و همچنین تولید محصولات اصلی دامی ۵.۸ درصد افزایش یافته است.

 سهم نفت از رشد اقتصادی یک درصد است

بر اساس محاسبات اولیه ارزش افزوده گروه "نفت" در نیمه اول امسال حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان بوده که گویای رشد ۵.۸ درصدی و در نتیجه سهمی معادل یک درصد از نرخ رشد ۴.۵ درصدی اقتصاد در دوره مورد بررسی است. همچنین افزایش نرخ رشد ارزش افزوده گروه نفت ناشی از افزایش نرخ رشد تولید و صادرات نفت خام، تولید میعانات گازی، تولید فرآورده‌های پالایشگاهی و نیز افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

 رشد صنعت و معدن ۴.۵ درصد شد

گروه "صنایع و معادن" نیز در نیمه اول امسال از نرخ رشدی معادل ۴.۵ درصد برخوردار شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۵.۳ درصد افزایش یافته است. این بخش سهمی معادل یک درصد از رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی را به خود اختصاص داده است. در گروه صنایع و معادن ارزش افزوده بخش صنعت ۴.۸، معدن ۰.۴، ساختمان ۰.۶ و آب و برق و گاز ۷.۳ درصد رشد دارد.

ثبت رشد ۰.۶ درصدی برای ساختمان

در بخش "ساختمان" نیز ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق شهری به قیمت‌های جاری در نیمه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۲.۶ درصد افزایش یافته است. با اعمال شاخص‌های قیمت نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان بخش خصوصی ۰.۳ درصد برآورد شده است. در مجموع با در نظر گرفتن افزایش ارزش افزوده ساختمان دولتی، نرخ رشد بخش ساختمان حدود ۰.۶ درصد برآورد شده است.

سهم خدمات ۱.۸ درصد

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که ارزش افزوده گروه "خدمات" در نیمه اول امسال از نرخ رشد ۳.۸ درصدی برخوردار شده و سهم آن از رشد ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی به ۱.۸ درصد رسیده است.

سهم بخش‌های اقتصادی از رشد اقتصادی

همچنین برآوردهای حاصل از رشد اقتصادی بر حسب اقلام هزینه نهایی نشان می‌دهد که در نیمه اول امسال هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی ۳.۷، هزینه‌های مصرف نهایی بخش دولتی ۳.۵  و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۰.۱ بوده است.

محاسبات مقدماتی شش ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان‌دهنده افزایش نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به میزان ۰.۱ درصد است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص متشکل از دو بخش ماشین‌آلات و ساختمان است که برای ساختمان ۰.۶ درصد افزایش و سرمایه ثابت ناخالص ماشین‌آلات تا ۰.۹ درصد کاهش دارد. کاهش واردات کالاهای سرمایه‌ای در نیمه اول امسال مهم‌ترین عامل در خصوص کاهش نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین‌آلات محسوب می‌شود.

در حوزه تجارت خارجی و بر اساس برآوردهای اولیه، صادرات و واردات کالاها و خدمات طی نیمه اول امسال به گونه‌ای تغییر داشته که ۴.۳ درصد در صادرات و ۱۱.۴ درصد در واردات رشد دارد.

رشد اقتصادی بر حسب هزینه نهایی

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.