جلسه دهم کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمد صادق مشایخ برگزار شد. در این جلسه که به بررسی بخش دوم از تدوین سند سیاستگزاری بازرگانی داخلی کشور اختصاص یافت ، به محور سیاست های راهبردی اشتغال پرداخته شد.

در ابتدای جلسه، محمدصادق مشایخ ریاست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان، گفت: در راستای پاسخ به اولویت مطالبات مردم، در تلاشیم تا با تدوین «سند سیاستگزاری بازرگانی داخلی کشور»، گامی اساسی در راستای تأمین معیشت پایدار مردم و بهبود فضای کسب و کار برداریم. همچنین با تدوین این سند و نهایتاً تصویب آن در مجلس شورای اسلامی ، راهکارهای قانونی برون رفت از تنگناهای معیشتی و اقتصادی کشور و نیز حذف تخلفات اقتصادی ارائه خواهد شد که در غایت با اجرای سند مذکور در کشور، انشاءالله شاهد شکوفایی بیش از پیش و پایدار کسب و کار و بهبود سطح معیشت مردم خواهیم بود.

در این نشست سید حمید حسینی گفت: باید توسط اشتغال، درکشور ظرفیت سازی کنیم. یا صادرات کالا داشته باشیم که صدور اشتغال است. 

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: نقش دولت در اشتغالزایی این است که بسترسازی در فضای کسب و کار کند و با ایجاد رونق اقتصادی به بهبود اشتغال در کشور بپردازد.

وی افزود: دو جریان اقتصادی در کشور داریم: یکی اقتصاد آزاد که پیشرو آن دکتر مسعود نیلی است و دیگری اقتصاد نهادگرا که پیشرو آن دکتر محسن زمانی است. هر دوی آنان به این نتیجه رسیده اند که درحال حاضر بیکاری در کشور ابر بحران کشور است. 

سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: دکتر رنانی به Shift Paradigm معتقد است و می گوید باید همه اقوام و جریانات جهت بهبود وضعیت اقتصادی با یکدیگر آشتی نمایند.

همچنین دکتر نیلی معتقد است ، باید اصلاح ساختار صورت گیرد تا قوانین پایدار بلندمدت در کشور ایجاد گردد.

وی اضافه کرد: اقدام دولت در بودجه صحیح است. 

حسینی تأکید کرد: قیمت بنزین باید ثابت شود. حالا که دولت جسارت پیدا کرده یارانه ۳۰ میلیون نفر را حذف کند، جامعه آمادگی اصلاح ساختار ندارد و مجبور است دوباره به پرداخت سوبسید روی آورد.

وی معتقد است: در شرایط کنونی باید دولت را حمایت کرد و دولت نباید از سیاست های اصلاح ساختاری اش عقب نشینی کند. 

عضو هیأت رییسه اتاق ایران گفت: بحث کارآفرینی یکی از مهمترین آیتم های ایجاد اشتغال در کشور است و همچنین در برنامه ریزی اقتصادسنجی باید رشد ۸درصد را در نظر بگیریم و سالی ۲۰۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری صورت گیرد.

حسینی ادامه داد: دنیا از ترکیب نیروی کار و پول گذشته است و به ترکیب خلاق روی آورده است.باید جو انحصارات را شکست. عده ای با داشتن شرکت های ملی منافع کلانی دارند، این یعنی انحصار. اگر انحصار از این شرکتها و افراد برداشته شود و شرکتهای دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور مرتفع خواهند شد و اشتغالزایی صورت خواهد گرفت ودر راه توسعه کشور باید به کارآفرینی پرداخت.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.