به گزارش رویترز، «دونالد ترامپ» روز چهارشنبه در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز ادعا کرد که روسیه با نقض تحریمهای بین المللی در تلاش است تا به کره شمالی برای دستیابی به تجهیزات نظامی یاری رساند و پیونگ یانگ نیز به توانایی لازم برای پرتاب یک موشک دوربُرد به خاک آمریکا «روز به روز نزدیک تر» می شود.

وی در ادامه افزود: «روسیه به هیچ وجه در قضیه کره شمالی به ما کمک نمی کند. در واقع، روسیه کمک چین به ما [برای حل این بحران] را بی اثر می سازد».

ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته مذاکرات رؤسای جمهور پیشین آمریکا با مقامات کره شمالی نتوانسته است از گسترش برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ جلوگیری کند، گفت: «من مطمئن نیستم که نشستن و دست روی دست گذاشتن این مشکل را حل کند. آنها [کره شمالی] به مدت ۲۵ سال مذاکره کردند و از رؤسای جمهور ما سوء استفاده کردند».

رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که بن بست موجود در روابط با کره شمالی به «شیوه ای صلح آمیز حل و فصل شود، اما به احتمال بسیار اینگونه نخواهد شد».

ترامپ به رغم تمجید از تلاشهای چین برای ایجاد محدودیت در ارسال مواد نفتی و زغالسنگ به کره شمالی گفت که پکن قادر است بیش از آنچه که تاکنون انجام داده، برای تحت فشار قرار دادن پیونگ یانگ انجام دهد.

گفتنی است که دو کشور چین و روسیه آخرین دور از تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی را که در سال میلادی گذشته تصویب شد، امضاء کردند. سفارت روسیه در واشنگتن هنوز در واکنش به سخنان ترامپ، اظهارنظری نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.