به این دلیل که از حضور اصحاب رسانه در دربی بانوان اصفهان ممانعت شد اما انتشار تک عکس‌هایی از این جدال که به نظر می‌رسد با موبایل گرفته شده، نکات جالبی در خود داشت. این بازی در شرایطی برگزار شد که ممانعت از حضور عکاسان و خبرنگاران مرد در این بازی، با واکنش و حمایت خبرنگاران و عکاسان زن از همتایان مرد همراه شد و آنها نیز حاضر به پوشش تصویری این بازی نشدند.

نکته جالب‌تر، حضور برخی از عوامل مرد اعم از کادر پزشکی، آنالیزور و... در استادیوم بود که بدون مشکلی حضور یافتند؛ اما اینکه چرا تنها ورود اصحاب رسانه مرد در این بازی ممنوع بوده، موضوعی بود که تعجب بسیاری را در پی داشت. در این شرایط خبرنگار «ایران» با مربیان و بازیکنان تیم‌های فوتبال بانوان سپاهان و ذوب آهن گفت‌وگویی داشته و با آنها درخصوص این دربی، حواشی آن و در کل وضعیت فوتبال بانوان صحبت کرده است. نکته مشترکی که در صحبت‌های این بانوان فوتبالیست با خبرنگار «ایران» وجود دارد، این است که آنها علاوه بر اشاره به  حجاب کامل و حفظ آن، تأکید دارند که در چند سال اخیر حضور عکاسان و خبرنگاران باعث پیشرفت و توجه مردم و مسئولان به فعالیت‌هایشان شده است.

فرهمند: با حضور بانوان فرهنگ‌سازی می‌شود

الهام فرهمند، کاپیتان ملی‌پوش سپاهان با تعجب از اتفاقات داربی اخیر صحبت می‌کند: «در گذشته تمام عکس‌ها و خبرهای مربوط به فوتبال بانوان از اصفهان مخابره می‌شد اما نمی‌دانم چرا در این بازی به رسانه اجازه پوشش مسابقه را ندادند. ما حجاب‌مان کامل است. چه فرقی می‌کند که این عکس‌ها را عکاس مرد بگیرد یا زن. چون عکس‌ها را آقایان هم بعداً می‌بینند. به نظر من این کارها هم از لحاظ اسلامی و شرعی و هم از لحاظ فرهنگی وجهه خوبی ندارد. مسابقات ما که پخش تلویزیونی نمی‌شود و عکاسی کمترین پوششی بود که می‌شد از مسابقات بانوان داد و اگر نباشد، انگیزه بازیکنان از بین می‌رود.» فرهمند درباره علاقه بانوان ایرانی به حضور در ورزشگاه‌ها، چنین نظر داد: «به نظر من، ما باید با اجازه دادن به بانوان برای حضور در ورزشگاه‌ها فرهنگ سازی کنیم. وقتی درهای استادیوم‌ها به روی خانم‌ها باز شود، تماشاگر ناخودآگاه قبول می‌کند که از الفاظ رکیک استفاده نکند و حرف زشتی بر زبان نیاورد.»

رهیده: ما با حجاب کامل بازی می‌کنیم

مریم رهیده، ‌هافبک سپاهان تأکید می‌کند که به فوتبال بانوان توجه زیادی نمی‌شود. او درباره راه ندادن عکاسان و خبرنگاران آقا به داربی اصفهان چنین واکنشی داشت: «نمی‌دانم چه اتفاقات پشت پرده‌ای وجود دارد. در بازی رفت با ذوب آهن این طور نبود اما برای سپاهان این کار را کردند! این طرفداران هستند که با حضور خود در ورزشگاه‌ها به بازیکنان انرژی و روحیه می‌دهند. به نظرم این اتفاق نرمال نیست. ما خانم‌ها همه با حجاب کامل بازی می‌کنیم و حتی حجاب‌مان از بیرون از زمین هم بیشتر است. پس مشکلی نباید وجود داشته باشد. طبعاً من دوست دارم در ورزشگاه بازی‌های لیگ برتر آقایان را ببینم و این برای ما خیلی خوب است که از نزدیک با نوع بازی هم رشته‌ای‌هایمان آشنا شویم.»

پورحیدر: حضور در ورزشگاه‌ها حق خانم‌هاست

زهرا پورحیدر، بازیکن ذوب آهن هم از شرایط موجود در فوتبال بانوان بخصوص اتفاقات داربی اخیر ناراضی است: «به نظر من مسائل منطقی نیست. ما با همان حجابی در میدان مسابقه حضور داریم که در خیابان و جامعه هستیم و به نظرم حضور عکاسان و خبرنگاران آقا یا حتی هواداران اشکالی ندارد و امیدوارم این مسائل حل شود. از سویی ما می‌خواهیم بازی‌های لیگ برتر آقایان را از نزدیک ببینیم و این حق طبیعی ماست. باز هم تأکید می‌کنم که ما حجاب کامل داریم و مشکلی وجود ندارد.» پورحیدر در مورد شرایط فوتبال بانوان چنین توضیح داد: «الان وضع نسبت به چند سال گذشته خیلی بهتر شده است. ۷ سال است که فوتبال بازی می‌کنم و پیشرفت خوبی حاصل شده. این پیشرفت را مدیون حضور خبرنگاران و عکاسان هستیم و آنها به رشد فوتبال بانوان کمک کرده‌اند.»

جعفری: ورزش آقایان و بانوان نباید تفاوت داشته باشد

صفورا جعفری، بازیکن ذوب آهن بدون هیچ مقدمه‌ای به کم و کاستی‌های موجود برای انعکاس فعالیت‌های ورزشی بانوان اشاره می‌کند: «ما که پخش مستقیم نداریم و به مسابقات آسیایی یا برون مرزی زیادی هم نمی‌رویم بنابراین فقط از طریق مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌توانیم مسابقات‌مان را پوشش دهیم. به نظر من تفاوتی بین ورزش آقایان و بانوان نباید وجود داشته باشد و باید اجازه دهند تا فعالیت‌های ورزش بانوان هم دیده شود.»

عادلی: با حضور خانم‌ها فحاشی نمی‌شود

فاطمه عادلی، دیگر بازیکن ذوب آهن هم از اتفاقات داربی اصفهان ناراحت است. او می‌گوید: «فارغ از مسائل فنی، چیزی که ما را خیلی ناراحت کرد این بود که به بچه‌های رسانه اجازه ورود به ورزشگاه را ندادند. به نظرم این خیلی اتفاق بدی بود. در گذشته این طور بود که همه منتظر بودند تا بازی با تیم‌های اصفهانی فرا برسد تا عکس‌های بیشتری داشته باشند و حالا نمی‌دانم که مقصر کیست؟!» وی یادآور شد: «اگر این امکان فراهم شود که خانم‌ها به ورزشگاه بروند، فحاشی‌ها کم می‌شود. چرا همسر مرحوم‌ هادی نوروزی زمانی باید به ورزشگاه برود که مراسم تشییع همسرش باشد؟ به نظرم باید روی این مسائل بیشتر فکر کنیم.»

 

شهبازی: عربستانی‌ها می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند

سمیه شهبازی، سرمربی تیم فوتبال بانوان سپاهان درخصوص دربی اصفهان، چنین توضیح داد: «دربی سطح بالایی بود. توپ بیشتر در حرکت بود و کمتر متوقف می‌شد اما نتیجه آن طور که ما می‌خواستیم، نشد.» سرمربی سپاهان درباره راه ندادن عکاسان و خبرنگاران آقا به دربی بانوان چنین واکنشی داشت: «متأسفانه این اتفاق اصلاً وجهه خوبی نداشت. عکاسان و خبرنگاران، همه از قشر زحمتکشی هستند که برای رشد ورزش تلاش می‌کنند و ما واقعاً نمی‌دانیم که چرا آنها را راه ندادند!» وی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «من موافق این موضوع هستم اما یک مقدار زمان می‌برد و نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری دارد اما معتقدم هم حضور بانوان در دیدارهای آقایان در لیگ برتر و هم آقایان در دیدارهای بانوان، به رشد فوتبال کمک می‌کند.» شهبازی درباره اجازه یافتن بانوان عربستانی برای حضور در ورزشگاه‌های این کشور این گونه پاسخ داد: «به نظر من، عربستانی‌ها می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند اما در کل من به عنوان یک مربی فوتبال بانوان، دوست دارم تا بازی‌های لیگ برتر آقایان را هم از نزدیک ببینم تا کسب تجربه کنم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.