آسوشیتدپرس گزارش داد، ناظران نگرانند که اختیارات ویژه‌ای که به نیروهای امنیتی داده می‌شود ترکیه را به سمت خودکامگی رو به رشد بکشد. حالت فوق العاده پنج روز پس از کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ صادر شد و اجازه سرکوب‌های دولتی گسترده با هدف زمین گیر کردن حامیان فتح الله گولن روحانی ترک تبار ساکن آمریکا را داد.

ترکیه معتقد است گولن عامل پشت پرده کودتاست اما این روحانی مشارکت در هر گونه توطئه‌ای را رد می‌کند. بر اساس اختیارات حالت فوق العاده ترکیه حدود ۵۰ هزار تن را بازداشت کرده و ۱۱۰ هزار کارمند را از مشاغل دولتی بیرون رانده است تا دست حامیان گولن را کوتاه کند.

اعلام حالت فوق العاده همچنین راه را برای بازداشت تعداد بیشتری از مخالفان دولتی از جمله فعالان، روزنامه نگاران و سیاستمداران باز کرده است و منجر به تعطیلی رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی به اتهام ارتباط با گروه‌های افراطی شده است. از همه مهمتر این اختیارات به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اجازه می‌دهد تا پارلمان را دور بزند چرا که به اعتقاد او فرایندهای اداری قدرت دولت او را برای فعالیت می‌کاهد.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون اصلی ترکیه به تازگی اردوغان را به سوء استفاده از کودتای نظامی ناکام برای تخریب دموکراسی و به راه اندازی یک کودتای غیرنظامی به سبک خودش متهم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.