«حسین جابری انصاری» مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات صلح سوریه این مطلب را پس از دیدار با میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه در مسکو عنوان کرد.

وی که برای دیدار کاری دو روزه و شرکت در نشست سه جانبه سوچی به روسیه سفر کرده است، افزود: این سفر برای دو هدف صورت گرفت و در چارچوب آن رایزنی های با بوگدانف انجام شد.

جابری انصاری افزود: درباره مسائل عمومی منطقه گفت وگو و تبادل نظر به عمل آمد، همچنین درباره شرایط سخت یمن و اقداماتی که باید برای خروج از بحران در این کشور صورت گیرد، تبادل نظر شد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل لیبی و اوضاع فلسطین مساله دیگری بود که در دیدار با بوگدانف مطرح و مورد رایزنی و تبادل نظر قرار گرفت؛ اقداماتی که رئیس جمهوری آمریکا درباره قدس انجام داده و نیز مسائل عراق هم در این جلسه مطرح شد.

معاون وزیر امورخارجه گفت: در گفت وگو بابوگدانف درباره اوضاع سوریه و اقداماتی که از سوی ایران و روسیه برای حل مسائل این کشور در قالب کنگره گفت وگوهای ملی سوریه انجام می گیرد و توسط سه کشور موسس مذاکرات آستانه مدیریت می شود، گفت و گو تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه این گفت وگوها فردا (شنبه) در سوچی ادامه خواهد داشت، افزود: دو طرف آخرین هماهنگی ها و توافق ها درباره کنگره مذاکرات ملی سوریه مطابق با توافق رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه و نیز مسائل مربوط به رویارویی باتروریسم را مطرح کردند.

معاون وزیر امورخارجه تصریح کرد: همکاری های ایران و روسیه در مسائلی همچون مبارزه با تروریسم و حل مسائل سوریه بسیار موفق بوده است.

وی گفت: روز شنبه (فردا) در سوچی از صبح تا عصر گفت وگوهای درخصوص سوریه به عمل می آید و امیدواریم گام دیگری برای پایان دادن به بحران سوریه برداشته شود.

جابری انصاری با بیان اینکه تلاش های ایران، روسیه و ترکیه جایگزینی ندارد، اظهار کرد: این نمی تواند مکمل تلاش های بین المللی دیگر از جمله سازمان ملل شود و امیدواریم مذاکرات سوری - سوری و برگزاری کنگره گفت وگوهای ملی سوریه به پایان بحران دراین کشور و برپایی انتخابات بیانجامد.

به گزارش ایرنا، توافق در خصوص برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه که نوامبر سال ۲۰۱۷ (آذرماه) در سوچی برگزار شد، به دست آمد.

در این کنگره قرار است نمایندگان قشرهای مختلف سوریه از جمله هیاتی از دولت این کشور و طیف وسیعی از معارضان سوری شرکت کنند.

«میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه دیروز گفته بود که فهرست مدعوین کنگره مذاکرات ملی سوریه آماده شده است و پس از دریافت اظهارنظر مقام های ایران و ترکیه، در هفته آینده ارسال خواهد شد.

وی تصریح کرد که «الکساندر لاورنتیف» نماینده پوتین در امور سوریه، نماینده این کشور در نشست سوچی خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.