در حالی که مرکل مشغول مذاکرات سیاسی برای تشکیل دولت و خروج از بن بست سیاسی در آلمان است ، مکرون تاکید کرد که برنامه بلندپروازانه او برای اجرای اصلاحات در اتحادیه اروپا نیازمند حمایت آلمان است.

مکرون در کنفرانس خبری مشترک با مرکل گفت: آمال ما به تنهایی به نتیجه نمی رسد و لازم است که در کنار آمال آلمان به پیش برود.

مرکل نیز به نوبه خود تاکید کرد که وجود یک دولت باثبات در آلمان برای پیشبرد برنامه اصلاحات در اتحادیه اروپا ضروری است . سفر مرکل به پاریس و دیدار با رئیس جمهوری فرانسه که برخی کارشناسان سیاسی آن را تلاشی برای تقویت جایگاه سیاسی صدر اعظم آلمان در بحبوحه مذاکرات سیاسی تشکیل دولت در این کشور می دانند، درحالی انجام شده است که روز یکشنبه پیش رو (پس فردا) قرار است حدود ۶۰۰ نماینده حزب &#۳۹;سوسیال دمکرات&#۳۹; آلمان رای گیری کنند و نظر خود را درباره تایید یا رد توافق اولیه حاصل شده با حزب اتحاد دمکرات مسیحی مرکل برای تشکیل دولت در آلمان اعلام کنند.

مکرون که در تلاش است تا در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، اصلاحاتی را برای تقویت این اتحادیه اجرایی کند، از ورود مستقیم به مباحثات سیاسی آلمان خودداری و تاکید کرد که چنین اقدامی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

وی در عین حال اعتبار اروپایی حزب سوسیال دمکرات آلمان را مورد تاکید قرار داد و گفت که طرح اولیه دولت ائتلافی پیشنهادی در آلمان به روشنی نشان دهنده آمال اروپایی است. وی به این ترتیب به طور تلویحی و غیرمستقیم حمایت خود را از تشکیل دولت &#۳۹;ائتلاف بزرگ&#۳۹; در آلمان اعلام کرد.

مرکل نیز خاطرنشان کرد که ائتلاف حزب محافظه کار او - متشکل از اتحاد دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی CDU/CSU - و همچنین حزب سوسیال دمکرات تعهد مشترکی به اروپا دارند.

این درحالی است که مکرون در گذشته خواست خود برای حضور حزب سوسیال دمکرات در دولت آلمان را با توجه به نزدیکی دیدگاه ها درباره اصلاحات مورد نظر فرانسه در خصوص مسائلی مانند یکپارچگی در منطقه یورو از جمله بودجه مشترک اروپایی، پنهان نکرده است.

او هفته گذشته گفت که پیوند محافظه کارها با سوسیال دمکرات های آلمان، برای این کشور و همچنین برای فرانسه و بالاتر از همه برای اروپا خوب خواهد بود. مرکل و مکرون ماه گذشته در یک اجلاس اروپایی توافق کردند که تا ماه مارس (اسفند - فروردین) طرح های مشترکی برای اصلاحات منطقه یورو آماده کنند. آلمان و فرانسه در مجموع نیمی از تولید منطقه یورو را به خود اختصاص می دهند و بدون توافق این کشور، اجرای هرگونه طرحی برای تقویت اتحاد اقتصادی و مالی در اروپا و مواجه شدن با چالش های آینده با مشکل رو به رو خواهد شد.

حزب اتحاد دمکرات مسیحی مرکل و حزب سوسیال دمکرات پس از مذاکرات طولانی پنجشنبه شب گذشته (۲۱ دی ماه) در خصوص کلیات تشکیل دولت ائتلافی و آغاز مذاکرات رسمی دراین زمینه به توافق رسیدند که این مساله، امیدواری ها برای تشکیل دولت و خروج آلمان از بن بست سیاسی را افزایش داد.

شریکان اروپایی آلمان و به خصوص فرانسه بی صبرانه در انتظار تشکیل دولت جدید این کشور برای کمک به پیشبرد مذاکرات برگزیت، اصلاحات منطقه یورو و همچنین طرح های دیپلماتیک اتحادیه اروپا هستند.

انتخابات پارلمانی آلمان دوم مهر ماه (۲۴ سپتامبر ۲۰۱۷) برگزار شد اما دولت جدید تاکنون تشکیل نشده است. مذاکرات حزب دمکرات مسیحی مرکل با دو حزب دمکرات های آزاد (لیبرال) و سبزها برای تشکیل ائتلاف موسوم به &#۳۹;جامائیکا&#۳۹; به علت اختلافات در مورد سیاست های مختلف پس از حدود یک ماه، یکشنبه شب ۲۸ آبان ماه به شکست انجامید و اکنون حزب مرکل درصدد تشکیل دوباره دولت &#۳۹;ائتلاف بزرگ&#۳۹; با حزب سوسیال دمکرات است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.