القدس العربی گزارش داد، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مفصلی در مقر سازمان ملل در نیویورک به مناسبت مشارکتش در نشست وزارتی شورای امنیت درباره اشاعه تسلیحات هسته‌ای نسبت به دنبال کردن رویکرد تقابل از سوی آمریکا به جای مذاکرات عادی با روسیه ابراز تاسف کرد.

وی درباره استراتژی نظامی جدید آمریکا نیز گفت: واشنگتن باید بداند که ثبات بدون همکاری با روسیه محقق نمی‌شود و امنیت ملی روسیه در راس اهتمامات این کشور است.

وزیر خارجه روسیه درباره توافق هسته‌ای با ایران نیز گفت: روسیه هرگونه نقض برجام را نمی‌پذیرد و اروپایی‌ها خطرات آن را دریافته‌اند و درخواست از ایران برای مداخله نکردن در امور خاورمیانه غیرممکن است چون هر کشوری به دنبال منافع خود است از جمله عربستان.

وی اخبار درباره عقب‌نشینی ناظران و نیروهای روس از عفرین در شمال سوریه را تکذیب کرد و افزود: تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد ارتش در شمال سوریه با تعهد آن به تمامیت ارضی سوریه مغایرت دارد.

این وزیر روسیه نیروهای ترکیه را به دلیل حمله تروریستی که علیه نیروهای روسیه در پایگاه حمیمیم سوریه در ۱۳ دسامبر اتفاق افتاد سرزنش کرد و گفت: ترکیه باید بین ۲۳ تا ۲۴ ایست بازرسی در مرزهای ترکیه تا ادلب ایجاد می‌کرد و به این ترتیب این حمله تروریستی رخ نمی‌داد.

لاوروف تاکید کرد، کشورش موافق ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب است و ترکیه نقاط بازرسی کافی را در ادلب ایجاد نکرده در حالیکه این مساله به تروریسم کمک کرده است اما می‌توان این مشکلات را از طریق مذاکره با ترک‌ها حل کرد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد، نشست‌ها برای حل بحران سوریه خارج از چارچوب ژنو متتم ژنو است و روند آستانه نقش سازمان ملل را تقویت کرد و امیدوارم نشست وین اشتباهات گذشته را تکرار نکند و از نظر ما همه طیف‌های سوریه باید در آن مشارکت کنند.

لاوروف در ادامه درباره حذف کمک‌های آمریکا به فلسطینی‌ها و اینکه آیا روسیه می‌تواند نقش جایگزین داشته باشد، افزود: متاسفانه کمک‌های آمریکا که قطع می‌شود میزان گسترده‌ای است و آنچه ما می‌توانیم ارائه کنیم در مقایسه با آن کمک‌ها اندک است اما با طرف‌های بسیاری برای یافتن راه حلی مناسب برای این بحران رایزنی و مشورت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد، تصمیم آمریکا درباره بلوکه کردن تامین مالی آنروا (آژانش امدادرسانی و کاریابی به آوارگان فلسطینی) تلاش‌های در زمینه پاسخگویی به نیازهای جدی آوارگان را از بین می‌برد.

از عباس و نتانیاهو خواستیم به مسکو بیایند

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد، کشورش طرح صلحی را برای حل درگیری اسرائیل و فلسطین مطرح کرد و از طرف‌ها خواست به مسکو بیایند و مذاکرات جدی برای تحقق راه حل دو کشوری انجام دهند.

وی افزود: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این دعوت را پذیرفت اما ما پاسخی از جانب طرف اسرائیلی نشنیدیم. روسیه همچنان آماده میزبانی از دو طرف در مسکو است و می‌خواهد این رکود شکسته شود.

واشنگتن با مدرک ثابت کند که ما به کره‌شمالی کمک می‌کنیم

لاوروف درباره اتهامات آمریکا به روسیه درباره دور زدن تحریم‌ها علیه کره شمالی با فروش نفت به این کشور گفت: آمریکا شکایت رسمی درباره دور زدن تحریم‌ها ارائه نکرده بنابراین آنها هیچ دلیلی ندارند.

لاوروف افزود: روسیه آماده مذاکره با واشنگتن به رغم اتهامات اخیر این کشور علیه روسیه و چین است. آمریکا باید به جای این تهمت‌ها با استناد به قانون بین‌الملل راه مذاکره سازنده با روسیه و چین را در پیش بگیرد. امیدواریم واشنگتن آگاه شود که در نهایت بهترین چیز برایش توسعه روابط با روسیه در تمامی زمینه‌ها از جمله امنیت است. واشنگتن باید برای اتهاماتش مبنی بر اینکه مسکو به پیونگ یانگ در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند دلیل و مدرک بیاورد. آنها می‌گویند اطلاعاتی در این باره داریم اما سری هستند!

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: اگر ما خواهان مذاکره در زمینه این تحریم‌ها هستیم نیاز به دانستن واقعیت‌ها داریم. آمریکا می‌تواند نگرانی‌های خود را به کمیته تحریم‌ها در سازمان ملل مطرح کند اما هیچ شکایتی ارائه نکرده همانطور که جزئیات دقیقی ارائه نکرده است.

 

دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفته بود، موضع روسیه این است تلاش‌ها بین‌المللی را برای منزوی کردن پیونگ یانگ از بین می‌برد و درباره کره شمالی کمکی به ما نمی‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.