شینهوا گزارش داد، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای خواهان تداوم پیشرفت در اصلاحات انتخاباتی افغانستان در راستای برگزاری انتخابات پارلمانی معتبر و فراگیر در این کشور در ۲۰۱۸ و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ شد.

این شورا از هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان و همچنین برنامه توسعه سازمان ملل از بابت حمایت‌هایشان در این حوزه تحسین کرد و در عین حال آنها را تشویق کرد که حمایت‌شان را از نهادهای مدیریت انتخابا افغانستان افزایش دهند.

در عین حال شورای امنیت نسبت به ادامه تهدیدهای امنیتی در افغانستان از جانب گروه‌های تروریستی، افراط‌گر و خشونت‌طلب، گروه‌های مسلح تبهکار و عاملان تولید و قاچاق مواد مخدر اظهار نگرانی کرد.

همچنین شورای امنیت تاکید کرد، تهدیدهای بالقوه‌ای نیز از جانب افغانستان علیه منطقه وجود دارد. این شورا از همه کشورها خواست تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه‌های مربوط به مبارزه با تروریسم را اجرا کرده و همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی خود را با هدف تقویت اشتراک اطلاعات، کنترل مرزی و اعمال قانون و اجرای عدالت و مقابله این تهدیدها افزایش دهد.

این شورا همچنین اشاره کرد که یکی از تهدیدهای مطرح در افغانستان مربوط به بازگشت شبه نظامیان خارجی از عراق و سوریه به این کشور است.

شورای امنیت با بیان این که هیچ راه حل صرفا نظامی برای افغانستان وجود ندارد، خواهان یک فرآیند صلح تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها برای ثبات و موفقیت بلند مدت شده و حمایت کامل خود را از دولت افغانستان به منظور دستیابی به صلح و آشتی ابراز کرد.

همچنین این شورا بر اهمیت افزایش مشارکت کامل و موثر زنان در فرآیندهای تصمیم‌گیری در افغانستان تاکید و از افزایش نقش افغانستان در ساختارهای منطقه‌ای آسیای مرکزی از جمله برای همکاری در مبارزه با تروریسم استقبال کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.