اسدالله عسگراولادی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران  با اشاره به رابطه خوب ایران و چین گفت: ما باید به روابط مان با چین، به چشم روابط درازمدت نگاه کنیم و اینکه، مردی که در کاخ سیاه و سفید نشسته، نتوانسته برجام را ملغی کند.

وی با اشاره به مشکل مسدود شدن برخی حسابهای بانکی ایرانیان در کشور چین اظهار کرد: دانشجویی که اجازه کار تجاری ندارد، نباید در حساب خود رقم بالایی داشته باشد پس باید در این حوزه در چین به روال قانونی عمل کرده و مالیاتش را هم بپردازند.

عسگراولادی با بیان اینکه افزایش مبادلات ایران و چین در مرز بالای ٤٠ میلیارد دلاربرخی ها را نگران می کند، گفت: ظرف یک ماه آینده سفیر ایران در چین تغییر خواهد کرد و امیدواریم فرد جدید کار ما را با چین توسعه دهد البته رقبای ما از جمله ترکیه و پاکستان نیز تلاش دارند سهم بالاتری بگیرند.

وی افزود: صادرات ایران با چین بر واردات فزونی دارد و این خود امتیاز بزرگی است و چین امادگی دارد بیشتر از انچه به ما می فروشد، از ما کالا بخرد.

حسادت غربی ها قابل درک است

عسگراولادی با بیان اینکه ما گله ای در رابطه با نفتکش سانچی از چین نداریم، افزود: باید سعی کنیم به چین بیشتر صادرات داشته و سرمایه گذاری بیشتری صورت دهیم.

وی افزود: باید سرمایه گذاری مشترک را بیشتر کرد و البته حسودی غربی ها را هم باید درک کرد. بانکهای انگلیسی و امریکایی با ما کار نمی کنند و ما هم به انها باج نمی دهیم.

عسگراولادی همچنین از برگزاری اکسپوی ٢٠٢٥ در روسیه خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۷ میلادی خاطرنشان کرد: کشور چین سالانه ۶ تا ۶.۵ درصد رشد اقتصادی دارد که رقم حائز اهمیتی است و برای سال ۲۰۱۸ نیز پیش بینی می شود که این رشد به ۷ درصد برسد. بنابراین چین کشور کوچکی نیست که بتوان آن را در تجارت با ایران نادیده گرفت.

صنعت خرده فروشی چین ۵هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش دارد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تصریح کرد: چینی ها در دنیا حتی از آمریکایها نیز در تجارت پیشی گرفته اند و با توجه به اینکه صنعت خرده فروشی امریکا ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار است، چینی ها به ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار دست یافته اند.

وی ابراز امیدواری کرد که ایران نیز بتواند از چنین نرخ رشدی برخوردار شده و قسمتی از عقب ماندگی برنامه های پنجم توسعه را جبران نمایند.

عسگراولادی خاطرنشان کرد: روابط تجاری ایران و چین از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و بر این اساس نباید با برخی گمانه زنی ها و برخوردهای شخصی آن را مکدر نماییم. چرا که ایران و چین کشورهایی هستند که تحت هر شرایطی با هم همکاری های لازم را صورت داده و به نظر می رسد روابط تجاری آنها گسست ناپذیر است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.