مهدی داوری دولت‌آبادی در اجلاس سالیانه جوامع ایمن، حلقه مفقوده در مساله ایمنی را مشارکت شهروندی دانست و گفت: پیش از اینکه ضوابط اجرا شوند ما به عزمی ملی برای طلب ایمنی نیاز داریم. ایمنی تنها با آموزش اتفاق نمی‌افتد بین آگاهی و عمل به آن فاصله زیادی وجود دارد به همین دلیل شاید الزامات قانونی بتواند این موضوع را به فرهنگ تبدیل کند.

وی افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که باید همزیستی با زلزله را بیاموزیم اما هیچ اقدام موثری برای این موضوع انجام نشده است. گاهی مسئولان تصوراتی از تجهیزات آتش‌نشانی دارند و تا مرز تخیل پیش می‌روند. برای مثال اگر در شهر تهران برجی ۱۵۴ متری داشته باشیم آن‌ها دنبال نرده‌بانی به همین اندازه می‌گردند؛ در حالی که در دنیا نیز چنین نرده‌بانی وجود ندارد اما ما باید برای آن جواب پس دهیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اضافه کرد: ساختمان‌های جدید ضوابط ساختمانی را اجرا می‌کنند. بزرگترین مشکل ما ساختمان‌های موجود در شهری مانند تهران است. در ساختمان پلاسکو حتی یک مورد تمهیدات ایمنی مشاهده نمی‌شد. یکی از مهمترین اصول ایمنی، طراحی و معماری ساختمان است. در پلاسکو حتی یک راه پله ایمن برای خروج درست نشده بود.

داوری دولت‌آبادی با بیان اینکه پلاسکو در برابر حریق ایمن نبود، تاکید کرد: این ساختمان سیستم اطفای حریق اتوماتیک نیز نداشت. شاید اگر یکی از این نکات رعایت شده بود در این حادثه تاثیر مثبتی بر جای می‌گذاشت. حریق ساعت ۷:۵۸ به سازمان اطلاع داده شد از این زمان تا وقتی که آتش‌نشانان پای ساختمان رسیدند کمتر از چهار دقیقه طول کشید اما وقتی به پلاسکو رسیدند با حریق گسترده‌ای روبه‌رو شدند که بار اشتعال زیادی داشت. کالاهای موجود در پلاسکو از نوع سریع‌الاشتعال بودند.

وی ادامه داد: ما نتوانستیم برای ساختمان علاءالدین طی چند سال گذشته الزامات قانونی را اجرایی کنیم اما با مذاکراتی که انجام شد اقدامات ایمنی برای این ساختمان صورت گرفت. نگاه من به ایمنی ساختمان‌ها آرمان‌گرایانه یا غیرممکن نیست حتی در زلزله اخیر نیز ساختمان‌هایی که کمی ایمنی در آنها رعایت شده بود آسیب کمتری دیدند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با اشاره به انجام حوزه‌بندی حریق، ایجاد سیستم اعلام آتش همچنین افزودن سیستم اطفای حریق اتوماتیک به ساختمان علاءالدین تصریح کرد: مهرماه سال گذشته پیش از آنکه حادثه پلاسکو رخ دهد حریقی در ساختمان علاءالدین رخ داد که با استفاده از این اقدامات در کمتر از ۳۰ دقیقه مهار شد. در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا گاهی ضوابط ایمنی ساختمان‌ها در برابر حریق سختگیرانه‌تر از ایران است. آتش‌نشانی از نظر ایمنی در حریق متولی محسوب می‌شود اما اختیارات قانونی لازم را ندارد.

داوری اضافه کرد: ۲۴۳ ساختمان شرایطی مانند پلاسکو دارند. ما با همکاری قوه قضاییه و شهرداری تاکنون ۷ ساختمان را پلمب کرده‌ایم. تعدادی از آنها نیز مانند ساختمان آلومینیوم خودشان مراجعه کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.