"استاندارد" گزارش داد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سخنانی در بلغارستان از تصمیمات و برنامه ریزی ها برای بهبود مناسبات با ترکیه استقبال کرده و دیدار برنامه ریزی شده بین سران اتحادیه اروپا با رئیس جمهور ترکیه که قرار است در ماه مارس انجام شود را تمجید کرد.

مرکل که روز گذشته در صوفیا و بعد از دیدار با "بوریس بوریسوف"، نخست وزیر  بلغارستان سخن می گفت تصریح کرد که ما برای حل مشکلاتی که به وجود می آید نیاز به یک رابطه منظم با این همسایه خود داریم. بنابراین من هم از ابتکار عمل نخست وزیر بلغارستان مبنی بر اینکه با رئیس شورای اروپایی، رئیس کمیسیون و پارلمان اروپا دیداری با رئیس جمهور ترکیه برگزار شده و آشکارا درباره مسائل موجود گفت و گو شود استقبال می کنم.

مرکل در این دیدار که قرار است در  شهر بندری وارنای بلغارستان برگزار شود شانس خوبی برای گفت و گو می بیند. بلغارستان چند روزی است که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است.

آخرین دیدار سران اتحادیه اروپا با رئیس جمهور ترکیه در ماه می سال گذشته و در حاشیه نشست ناتو برگزار شد. اتحادیه اروپا به صورت تنگاتنگ در زمینه های مهاجرت و مبارزه با ترور با ترکیه همکاری می کند.

در سال های اخیر روابط بین ترکیه و آلمان به دلیل اقدامات سرکوبگرانه اردوغان بعد از کودتای نظامی نافرجام جولای ۲۰۱۶ در ترکیه و دستگیری بسیاری اتباع آلمانی در این کشور بسیار متشنج شده است. اما اخیرا ترکیه بار دیگر سیگنال های نزدیکی به اتحادیه اروپا را ارسال کرده و از تلاش هایش برای بهبود منسبات با بروکسل خبر داده است.

آنگلا مرکل همچنین در بلغارستان بر لزوم تشکیل دولتی پایدار در آلمان تاکید کرد.

امروز قرار است حزب سوسیال دموکرات در کنگره حزب خود در شهر بن درباره شروع مذاکرات رسمی با اتحادیه احزاب متحد مسیحی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ تصمیم گیری کند.

بلغارستان هم مانند دیگر کشورهای اروپایی به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا روند کند تشکیل دولت در آلمان را با نگرانی دنبال می کند.

نخست وزیر بلغارستان در دیدار با صدر اعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع تر دولت در آلمان تشکیل شود. وی تصریح کرد که آلمان در زمینه تصمیم گیری ها کشوری مهم است. آلمان موتور اروپا است.  

مرکل نیز در واکنش به نگرانی های بلغارستان ابراز داشت که من سعی می کنم عاقلانه به تعهدات خود عمل کنم و هم زمان به صورت فشرده در راستای تشکیل دولتی پایدار در آلمان کار می کنم. وی ابراز امیدواری کرد که حزب سوسیال دموکرات شروع مذاکرات رسمی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ را بپذیرد.

مرکل خطاب به اتحادیه اروپا گفت که جهان منتظر ما نمی ماند. مرکل بر این مسئله تاکید کرد که اتحادیه اروپا در موضوعات مختلف همکاری نزدیکتری داشته و در مسائل امنیتی، اقتصادی تا تحقیقاتی مسیرهای جدیدی را تنظیم کند. ما می خواهیم در دنیا حرف خود را به کرسی بنشانیم و صدای خود را بالا ببریم و ارزش های خود را به اجرا بگذاریم. طبیعتا این بدین مفهوم است که ما مشترکا باید عمل کنیم.

مرکل با رئیس جمهور بلغارستان درباره مناسبات با چین سخن گفته و همچنین بر لزوم اصلاحات سریع تر در اتحادیه اروپا تاکید کرده و گفت: امروز زمان نقش بزرگی را ایفا می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.