به گزارش رویترز، برای نخستین بار است که عربستان سعودی به طور آشکار احتمال شکل جدیدی از همکاری را در میان تولیدکنندگان نفت پس از سال ۲۰۱۸ مطرح می‌کند. توافق این تولید کنندگان برای کاهش میزان عرضه که از ژانویه سال میلادی گذشته آغاز شد، قرار است دسامبر سال میلادی جاری به پایان برسد.

خالد الفالح که در آستانه نشست کمیته مشترک وزیران در عمان با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار کرد: این گسترش همکاری جهان را متقاعد خواهد کرد که همکاری میان تولیدکنندگان ادامه پیدا می‌کند.

فالح گفت: ما نباید تلاش‌های خود را به سال ۲۰۱۸ محدود کنیم. ما بایستی درباره چارچوب همکاری طولانی مدت‌تری صحبت کنیم. من درباره گسترش چهارچوبی صحبت می‌کنم که ما آغاز کردیم و اعلام همکاری پس از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: این لزوما به معنای پایبندی به کاهش تولید کنونی یا اهداف تولید کشور به کشوری که ما در سال ۲۰۱۶ با آن موافقت کردیم نیست، بلکه اطمینان بخشیدن به ذی‌نفعان، سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان و جامعه جهانی است که این همکاری ادامه پیدا می‌کند.

فالح گفت: اقتصاد جهانی مستحکم شده است، در حالی که کاهش عرضه که عربستان سعودی عمده آن را بردوش گرفته است، میزان ذخایر را در سراسر جهان کاهش داده است در نتیجه بازار نفت در سال ۲۰۱۸ به تعادل باز می‌گردد. اما وی در ادامه اظهاراتش گوشزد کرد تولیدکنندگان در آستانه احیای سلامت بازار، باید کارهای سخت زیادی را انجام دهند  و بازار بعید است تا اواسط امسال به تعادل برسد.

فالح و وزیران انرژی امارات متحده عربی و عمان خاطر نشان کردند که رشد قیمت نفت برنت به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه در هفته‌های اخیر، ممکن است میزان عرضه نفت شیل از آمریکا را افزایش دهد.

 اما فالح و سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، اعلام کردند تصور نمی‌کنند که رشد قیمت‌های نفت به تقاضای جهانی برای نفت آسیب خواهد زد.

بخیت الرشیدی، وزیر نفت کویت، گفت: هرگونه مذاکره در میان تولید کنندگان درباره آینده توافق در زمینه کاهش تولید روز یکشنبه انجام نخواهد شد، اما انتظار می‌رود این موضوع در نشست ژوئن اوپک مطرح شود. اوپک و سایر تولیدکنندگان شامل روسیه، قرار است برای بحث درباره سیاست نفتی در ژوئن دیدار کنند.

محمد بن حمد الرومحی، وزیر نفت عمان، گفت: تولیدکنندگان در نوامبر درباره تمدید توافق عرضه خود یا وارد شدن به یک نوع جدید از توافق مذاکره خواهند کرد. وی بدون دادن توضیح بیشتر گفت: عمان موافق نوع جدیدی از توافق است.

خبرگزاری ریانوستی روسیه با اشاره به بیانیه اوپک اعلام کرد: نشست بعدی کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در آوریل در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

طبق بیانیه اوپک، پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توافق کاهش تولید جهانی در دسامبر ۱۲۹ درصد بود در حالی که در کل سال میلادی سال گذشته به طور متوسط به ۱۰۷ درصد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.