شهروند در ادامه نوشت: کازان شهری در روسیه است که از گذشته روابط تجاری زیادی با ایران داشته و بر همین اساس ایرانی‌های زیادی در این شهر فعالیت اقتصادی دارند یا آن را به‌عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده‌اند. کازان در منطقه‌ای واقع شده که تأثیر زیادی از دین اسلام در آن دیده می‌شود به همین دلیل روزنامه معروف مارکا پیش‌بینی جالبی از میزان استقبال هواداران ایرانی از دیدار تیم‌ملی ایران و اسپانیا داشته است. طبق گزارشی که در این روزنامه منتشر شده، اسپانیایی‌ها از دیدارهای مقدماتی تیم‌ملی کشورشان در جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه، استقبال چندانی نکرده‌اند. عدم استقبال اسپانیایی‌ها از بازی‌های مرحله مقدماتی بیشتر از همه دیدارها در بازی تیم‌ملی این کشور مقابل ایران بوده و همین باعث شده روزنامه مارکا احتمال دهد هواداران تیم‌ملی فوتبال ایران حضور پرشماری در ورزشگاه کازان برای دیدار تیم‌ملی ایران و اسپانیا داشته باشند. این روزنامه پیش‌بینی کرده بخش عمده‌ای از ظرفیت ورزشگاه ٤٥‌هزار و ٣٧٩ نفری کازان آره‌نا در اختیار تیم‌ملی ایران خواهد بود چون در دیدار دوستانه تیم‌ملی ایران مقابل روسیه تعداد زیادی از ایرانی‌های مقیم این کشور برای تماشای این دیدار دوستانه به ورزشگاه رفتند. حساسیت دیدار با اسپانیا و جذابیت تماشای بزرگترین ستاره‌های دنیای فوتبال هم می‌تواند از دلایل عمده استقبال ایرانی‌ها از این دیدار باشد. البته روزنامه مارکا هیچ اشاره‌ای به منبع خبر خود نکرده که آیا واقعاً کازان در تسخیر ایرانی‌ها خواهد بود یا نه چون این خبر صرفاً پیش‌بینی روزنامه اسپانیایی است و این ادعا که ٢٥‌هزار بلیت بازی ایران و اسپانیا توسط ایرانی‌ها خریداری شده، برداشتی اشتباه از خبر مارکا بوده که مدعی شده نیمی از بلیت‌های این دیدار به فروش رفته؛ چون فیفا در فاز اول بلیت فروشی، همه بلیت‌ها را در اختیار فدراسیون‌ها قرار نمی‌دهد.

ماجرای بلیت فروشی فدراسیون چیست؟

با توجه به لینکی که فدراسیون فوتبال در اختیار هواداران ایرانی داخل کشور قرار داده ٥‌هزار و ٢٠٠ قطعه بلیت برای ٣ دیدار تیم‌ملی ایران در مرحله مقدماتی جام‌جهانی به فروش رفته است. فیفا در فاز اول بلیت فروشی جام‌جهانی ٨‌درصد از بلیت‌های هر بازی را در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌دهد و فدراسیون فوتبال ایران با توجه به این‌که ایرانی‌ها از کارت بین‌المللی پرداخت پول بهره‌مند نیستند با رایزنی و نامه‌نگاری با فیفا لینک خرید بلیت را در سایت خود قرار داده تا هواداران فوتبال در داخل کشور بتوانند از طریق سایت فدراسیون برای تهیه بلیت‌ها اقدام کنند. فیفا هم با در اختیار گذاشتن ٧٠‌درصد از سهمیه بلیت‌ها در فاز اول بلیت فروشی با ثبت‌نام ایرانی‌ها توسط فدراسیون فوتبال ایران موافقت کرد اما ٣٠‌درصد باقیمانده از این سهمیه ٨‌درصدی باید از طریق ثبت‌نام در سایت فیفا صورت بگیرد که ایرانی‌های خارج از کشور با کارت‌های بین‌المللی پرداخت پول خود توانستند این بلیت‌ها را خریداری کنند. بدین ترتیب ٥‌هزار و ٦١٥ قطعه بلیت می‌تواند از طریق ثبت‌نام در سایت فدراسیون فوتبال در اختیار هواداران ایرانی قرار بگیرد که تاکنون ٥‌هزار و ٢٠٠ نفر برای خرید بلیت‌ها ثبت‌نام کردند. از این تعداد بلیت ٢‌هزار و ٦٠٠ نفر برای بازی ایران و اسپانیا،‌ هزار و ٥٠٠ نفر برای بازی با پرتغال و‌ هزار و ٤٧٥نفر برای بازی ایران و مراکش ثبت‌نام کرده‌اند که امروز در فدراسیون فوتبال قرعه‌کشی برای انتخاب نفرات صورت می‌گیرد و اسامی در سایت فدراسیون فوتبال درج می‌شود و افرادی که اسم‌شان در قرعه‌کشی درنیاید، مبلغ پرداختی‌شان را از فدراسیون دریافت می‌کنند. ٢‌هزار و ٤٠٠نفر هم از طریق سایت فیفا اقدام به ثبت‌نام برای خرید بلیت‌های بازی‌های ایران کردند که فیفا به صورت جداگانه اقدام به قرعه‌کشی این نفرات می‌کند. از تعداد بلیت‌هایی که در فاز اول به فروش می‌رسد ٤٠٠ قطعه بلیت برای ایرانی‌ها باقی‌مانده که ٣٠٠ قطعه بلیت برای بازی با مراکش و ١٠٠ قطعه برای بازی با پرتغال است و هواداران فرصت دارند برای ثبت‌نام آن اقدام کنند.

 

استقبال فوق‌العاده ایرانی‌ها

تا همین چند روز پیش به نظر می‌رسید ایرانی‌ها استقبال خوبی از فروش بلیت‌های دیدارهای تیم‌ملی در مرحله مقدماتی نداشته‌اند اما ظرف چند روز گذشته ٥‌هزار و ٢٠٠نفر بلیت‌های بازی‌های موردنظر خود را از فدراسیون رزرو کردند و فقط ٤٠٠بلیت باقی‌مانده است. نکته جالب اینجاست که هواداران ایرانی از دیدار تیم‌ملی فوتبال کشورمان مقابل اسپانیا که اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، بیشترین استقبال را کرده‌اند و سهمیه فاز اول ایران برای این بازی به‌طور کامل به فروش رسیده است. بعد از بازی با اسپانیا، بیشترین استقبال از دیدار با پرتغال بوده اما بازی با مراکش ظاهراً جذابیت زیادی برای فوتبالدوستان ایرانی ندارد. طبق گفته‌های خطیر، مسئول کمیته بلیت فروشی جام‌جهانی در ایران مبالغ تمام بلیت‌های خریداری شده هم واریز شده اما با توجه به این‌که تنها ٧٠ بلیت در جایگاه ویژه برای هر بازی به فدراسیون ایران داده شده، فدراسیون ناگزیر به قرعه‌کشی بین افراد است چون ظرفیت این جایگاه محدود و تعداد ثبت‌نام کنندگان زیاد است. در مجموع ایرانی‌ها استقبال زیادی از مرحله اول بلیت فروشی داشته‌اند و قطعاً در فازهای دوم و سوم هم شاهد حضور پررنگ هواداران فوتبال خواهیم بود تا بتوانند بازی‌های تیم‌ملی را در جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه از نزدیک تماشا کنند. به این ترتیب امکان زیادی وجود دارد که پیش‌بینی روزنامه مارکا درست از آب دربیاید و اسپانیا در دیدار با ایران میهمان باشد چون ورزشگاه کازان در تسخیر هواداران ایرانی قرار خواهد گرفت چون در مجموع اسپانیایی‌ها استقبال ویژه‌ای از بازی‌های این تیم در مرحله مقدماتی خصوصاً بازی با ایران نداشته‌اند.

 

شمارش معکوس برای آغاز بلیت‌فروشی‌های بعدی

کسانی که نتوانستند در فاز اول بلیت فروشی اقدام به خرید بلیت بازی‌های تیم‌ملی کنند بی‌صبرانه در انتظار فاز دوم هستند. فاز دوم فروش بلیت‌های مرحله مقدماتی جام جهانی، ازطرف فیفا خواهد بود و این بار هواداران فوتبال باید با ثبت‌نام در سایت فدراسیون جهانی فوتبال، اقدام به خرید بلیت کنند. فاز دوم بلیت‌فروشی جام‌جهانی از ابتدای فوریه آغاز می‌شود و کسانی که زودتر بلیت بخرند می‌توانند تماشاگر بازی‌های موردنظرشان باشند. البته در یک مرحله دیگر هم سایت فیفا باز می‌شود و فیفا به افرادی که موفق به خرید بلیت تا ماه آوریل نشده‌اند فرصتی می‌دهد تا از این راه بلیت‌های خود را خریداری کنند. ضمن این‌که بخشی از بلیت‌ها هم از آغاز جام‌جهانی تا روز فینال به صورت روزمره و قبل از برگزاری هر بازی به فروش می‌رسد که تعداد آن مشخص نیست و هر تعداد بلیتی که باقی مانده باشد برای تماشاگران متقاضی به فروش می‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.