آسوشیتدپرس، شرکت "ادلمن" در ارزیابی سالانه میزان اعتماد در سراسر جهان امروز (دوشنبه) گفت: اعتماد به آمریکا به ویژه در بین افراد آگاه و مطلع در سال گذشته به شدت کاهش یافته است. اعتماد به دولت آمریکا متحمل بیشترین کاهش شده اما اعتماد به تجارت، رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی نیز به شدت کاهش یافته است.

ریچارد ادلمن، رئیس و مدیرعامل شرکت ادلمن گفت: آنچه مشخص است این است که آمریکا متحمل بحران بی‌سابقه اعتماد شده است.

در مقیاس صفر تا صد اعتماد در بین کل جامعه آمریکا با ۹ درصد کاهش به ۴۳ درصد رسیده که در شاخص اعتماد ادلمن که متشکل از ۲۸ کشور است در بین هفت کشور آخر قرار گرفته است. در بین افراد مطلع و آگاه افرادی که بین ۲۵ تا ۶۴ سال سن دارند، ‌از تحصیلات عالیه برخوردارند و دستمزد تقریبا بالایی دریافت می‌کنند، میزان اعتماد با ۲۳ درصد کاهش به ۴۵ درصد رسیده است. در این زمینه آمریکا آخرین کشور در شاخص اعتماد ادلمن است و پایین‌تر از روسیه و آفریقای جنوبی قرار می‌گیرد.

عجیب آنکه این مساله درست در زمانی رخ داده که اقتصاد آمریکا به شدت رشد داشته، نرخ بیکاری کاهش یافته و ارزش سهام بالا رفته است. از زمان روی کارآمدن ترامپ، میانگین صنعتی داو جونز که یک شاخص اقتصادی بازار آزاد است حدود یک چهارم رشد داشته و تریلیون‌ها دلار به ارزش سهام آمریکا افزوده است.

ادلمن گفت: این کاهش در سطح اعتماد به آمریکا در سال گذشته حتی عمیق‌تر از بی‌اعتمادی به وجود آمده پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی است که در آن زمان اقتصاد آمریکا بی‌سابقه‌ترین رکود اقتصادی از دهه ۱۹۳۰ میلادی را تجربه کرد و میلیون‌ها تن از شهروندان این کشور بیکار شدند.

ادلمن با تاکید بر کاهش اعتماد به رسانه‌ها، گفت: این بی‌اعتمادی به رسانه‌ها با نارضایتی ترامپ و اقدامش در کنار گذاشتن شیوه سنتی ارتباطات ریاست جمهوری و استفاده از توئیتر تشدید یافته است. براساس نظرسنجی صورت گرفته در حال حاضر رسانه نامطمئن‌ترین نهاد در جهان است.

وی افزود: علت این مساله فقدان حقایق عینی و سخنان منطقی است.

با این حال یکی از کشورهایی که در آن میزان اعتماد زیاد شده چین است که در حال حاضر هم از نظر کل جمعیت و هم از نظر جمعیت افراد آگاه و مطلع در راس شاخص اعتماد ادلمن قرار دارد. برخلاف آمریکا، اعتماد به دولت در چین روند صعودی در پیش گرفته است. در این شاخص پس از چین، هند، اندونزی، امارات و سنگاپور قرار دارند.

در این نظرسنجی آنلاین ۳۳ هزار تن شرکت داشتند و نظرسنجی بین تاریخ ۱۳ اکتبر تا ۱۶ نوامبر ۲۰۱۷ انجام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.