مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با ضرورت مبارزه با فساد نهادینه شدن در ساختارهای کشور، اظهار کرد: متاسفانه یکی از معضلات و مصیبت‌هایی که در عرصه مدیریت کشور ما عارض شده است، مساله عدم شفافیت و عدم نظارت درست و بی‌طرفانه بر مشکلات به ویژه فسادها است.

وی ادامه داد: برخی از دستگاه‌های نظارتی ما وقتی جریانی هم جهت و همسوی خود را بر سر کار می‌بینند، چشم‌شان را بر روی اهمال‌ کاری‌های آنها می‌بندند، دیدیم که بر اساس همین رویه چه فجایعی در دولت نهم و دهم اتفاق افتاد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین راستا گفت: از سوی دیگر وقتی جریانی مخالف برخی از نهادهای نظارتی بر سر کار می‌آید، چنان تحت نظر و تیررس نگاه آنها قرار می‌گیرند که حتی برخی از مشکلات دوره قبل را هم متعلق به این دوره می‌خوانند.

وی با انتقاد از سیاست‌ورزی‌های صداوسیما و رسانه ملی، گفت: در قانون اساسی ما آمده که صداوسیما باید متعلق به همه جریان‌ها و مردم باشد و نظر شخصی خود را در برنامه‌هایش اعمال نکند، اما در آن هشت سال کذایی دیدیم که نه تنها مقابله فسادها ساکت بود، بلکه نمی‌توانست مسببان فساد را نقد کند، گاهی از آنها  دفاع هم می‌کرد.

مبلغ افزود: با تغییر دولت رویه صداوسیما هم عوض شد و چنان به هر کار کوچک و بزرگ دولت فعلی نقد وارد می‌کند که گاهی احساس می‌شود از طریق این رسانه پمپاژ سیاه‌نمایی به جامعه منتقل می‌شود.

وی در ادامه گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت شفافیت در ساختارهای مدیریتی کشور برای رفع مشکلاتی همچون فساد، خاطرنشان کرد: نهادها و ساختارهای ما به تدریج شفافیت خود را از دست دادند. از طرف دیگر رسانه‌ها یا مجبور به سکوت شدند و یا دست به خودسانسوری زدند. از این طریق بود که مردم از اتفاق‌هایی که در جامعه رخ می‌داد بی‌خبر ماندند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: مسئولین باید پاسخگو باشند. نظارت عمومی می‌تواند جلوی رواج فسادها را بگیرد. باید در سیستم‌های نظارتی تغییر رویه ایجاد شود و دستگاه‌های نظارتی نگاه بی‌طرفانه‌ای به مسائل سیاسی داشته باشند. رسانه‌ها هم باید شجاعت برخورد با فاسدان و ایجاد فضای شفاف را داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.