چند روز پیش تلویزیون از مناظره‌ای درباره برجام با حضور مهدی رحمانیان (مدیر مسؤول روزنامه شرق) به عنوان موافق برجام و یاسر جبرائیلی (معاون سابق آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس) در مقام مخالف خبر داد. این مناظره در قالب برنامه «ثریا» روی آنتن رفت و زمان زیادی از اتمام آن نگذشته بود که صحبت‌های جبرائیلی با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه «توئیتر» همراه شد.

در این میان حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن با اشاره به این برنامه تلویزیونی در یک پیام توئیتری نوشت: «در سیما متن برجام و متن گروه بین‌المللی بحران را جلوی مردم می‌گیرند که تمام متن ۱۷۰ صفحه‌ای برجام در متن ۴ صفحه‌ای گروه بحران مندرج است. من قبلا توضیحات کافی در این زمینه را داده‌ام و از عزیزان خواهش می‌کنم این مقایسه را خودشان انجام دهند تا حقیقت روشن شود».

صحبت‌های جبرائیلی بر روی آنتن زنده تلویزیون واکنش روابط عمومی وزارت امور خارجه را نیز به همراه داشت و این نهاد در اطلاعیه‌ای مطلب عنوان شده توسط یکی از مهمانان برنامه مبنی بر اینکه متن برجام دقیقا همان چیزی است که ۱۴ ماه قبل از امضا شدن توسط یک موسسه آمریکایی نوشته شده بوده و آمریکایی‌ها فقط دیکته گفته‌اند را بی‌اساس و ادعا خواند.

در بخشی از این اطلاعیه‌ آمده است:

«زمان این تردستی‌های ژورنالیستی مدت‌ها است که گذشته و مردم ما فریب این صحنه‌سازی‌های سیاسی توسط تازه از راه رسیدگان ناشی و کم اطلاع را نخواهند خورد. اما جالب است که دو سال پس از اجرایی شدن برجام هنوز عده‌ای دست از عقده گشایی برنداشته و با استفاده از فرصتی که متاسفانه رسانه ملی سخاوتمندانه در اختیارشان قرار می‌دهد، بی‌محابا به ملت شریف ایران و همه ارکان نظام، که از جزء به جزء مذاکرات و دشواری های آن آگاهی داشته و دارند توهین کرده و از آن مهم‌تر عزت و استقلال کشور را ملعبه اغراض سیاسی و جناحی خود قرار می‌دهند.»

صبح امروز (۲ بهمن‌ماه) بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست هفتگی خود در مورد پاسخ اخیر این وزارتخانه به اظهارات مطرح شده در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در مورد بحث برجام، گفت: وزارت خارجه به خاطر امنیت ملی و مصالح ملی کشور تصمیم گرفت در مورد آنچه که دریک برنامه تلویزیونی مطرح شد شفاف‌سازی و در این ارتباط پاسخی را منتشر کرد. بحث پاسخگویی به این برنامه تلویزیونی از موضع برجام نبوده بلکه آنچه که در برنامه مذکور مطرح شده با منافع ملی و مسائل کشور در مقطع کنونی مغایرت داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وزارت خارجه به خاطر امنیت ملی و مصالح ملی کشور تصمیم گرفت در مورد آنچه که در این برنامه مطرح شده شفاف‌سازی کند و در این ارتباط پاسخی را منتشر کرد. هدف وزارت خارجه از این پاسخ، برنامه مذکور و یا گوینده آن برنامه نبوده است. آنچه که مهم بود بحث محتوایی بود که در این برنامه در خصوص برجام مطرح شد.

در این میان محمد حسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما نیز در این باره با بیان اینکه «پیشنهاد می‌کنیم دولتمردان سعه صدر بیشتری داشته باشند و تضارب آراء و تفکرات مختلف را یک فرصت برای خود و کشور بدانند»، بیان کرده است: رسانه ملی در این چند روز در برنامه‌های مختلف سعی کرده است فقط در مسیر تبیین برجام و دستاوردها و وضع فعلی آن برنامه‌سازی کند و آنچه در این دو سال بر برجام گذشته است را برای مخاطب شرح دهد. در این برنامه هم نمایندگان دو تفکر دربرنامه حضور داشتند و صحبت‌های خود را درباره برجام و آخرین وضع آن بیان کردند. به نظرم این حداقل حق مخاطب است که در کنار پخش دقاییی فراوان از برنامه‌های یک‌طرفه و تاییدکننده برجام، تنها در یک برنامه، تضارب آرایی در این خصوص بوجود آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.