لاوروف در پاسخ به پرسش روزنامه کامرسانت چاپ مسکو مبنی بر اینکه آیا لغو برجام به نفع روسیه نخواهد بود، گفت: چنین طرز تفکری وجود دارد، اما رهبری روسیه از آن پیروی نمی کند.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان سیاسی می پرسند چرا از وضعیت پیرامون برجام ناراحت هستیم، هر قدر این وضعیت بدتر باشد، بهتر است؛ از این طریق آمریکا ناتوانی خود را در اجرای توافق ها و نقش مخرب در امور جهانی نشان می دهد.

لاوروف گفت: اما مساله این نیست، اگر تاروپود توافق های به دست آمده توسط کشورهای پیشرو در مسائل و مناقشه های مختلف از بین برود، در آن صورت هر کشوری راه خود را می رود. 

وی ادامه داد: این مساله بسیار ناراحت کننده خواهد بود، من چنین وضعیتی را در مورد ایران، سوریه، لیبی، یمن یا شبه جزیره کره، غیرقابل قبول می دانم.

لاوروف گفت: در مورد مساله هسته ای شبه جزیره کره در سال ۲۰۰۵ توافق به دست آمد و خواسته هایی از رهبر کره شمالی به طور واضع قید شد، اما آمریکا دو هفته پس از آن حساب های بانکی این کشور را مسدود کرد.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: می توان بی پایان در باره منصفانه بودن موضع کره شمالی و نادرست بودن خواسته آمریکا، بحث کرد، اما واقعیت تغییر نمی کند، توافق به دست آمده و رویارویی متوقف شده بود، اما دیدیم که توافق اجرا نشد. 

براساس اطلاعات رسانه ها، در حالی که ایران به توافق هایی در چارچوب برجام پایبند است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با زیر سوال بردن این توافق بین المللی، علیه آن موضع گیری کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.