حجت الاسلام حسن روحانی امشب در بخش دیگر گفت‎وگوی خود با مردم از طریق رسانه ملی در پاسخ به این سئوال که چرا عکس و فیلمی از حضور شما در جمع مردم زلزله زده کرمانشاه منتشر نشد؟ گفت: باید منتشر می شد چون عکاس و خبرنگار آنجا بود. من به درون جمعیت رفتم و با مردم حرف زدم. عکس هم گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال که «بیشتر انتقاد دولت دوازدهم به پروژه های مسکن مهر بود، اما منتقدان می گویند احیای بافت فرسوده همین دولت نیز پیوست فرهنگی ندارد، پس نتیجه اش مثل مسکن مهر خواهد بود!» اظهار کرد: مسکن مهر بیرون شهر ساخته شد و امکانات برق، آب، گاز، تلفن، جاده، مسجد، مدرسه و سایر خدمات را نداشت و باید برای آن ایجاد می شد.

رئیس جمهور از تلاش وزارت راه وشهرسازی برای تکمیل مسکن مهر سخن گفت و افزود: ساختن «قوطی» به نام مسکن، نامش سرپناه موقت است نه مسکن! اما در بافت فرسوده مردم زندگی می کردند، برق، آب، گاز، مسجد، مدرسه، درمانگاه و سایر خدمات آنجا وجود دارد. در بافت های فرسوه خانه ها در کوچه های باریک هستند و هنگام آتش سوزی یا امدادرسانی دسترسی به آنجا وجود ندارد، در احیای بافت فرسوده، این خانه ها تخریب می شوند اما از لحاظ فرهنگی و محله ای نمی گذاریم شرایط به هم بخورد.

وی درباره درد دل ساکنان مسکن مهر و گلایه شان از نبود خدمات، گفت: کاری شروع شد، دولت متعهد به انجام این خدمات است که تا پایان امسال، پرونده مسکن مهر بسته شود. برق رسانی و احداث جاده انجام شد. ولو اشکالاتی به این طرح داریم اما خدمات رسانی نیز انجام می شود.

رییس جمهور درباره نگرانی و دغدغه مردم از بالا رفتن قیمت ارز نیز اظهار کرد: وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز را تأمین می کند، خوشبختانه درآمد ارزی کشور بیشتر از مخارج ارزی است. تا پایان امسال ۹۰ میلیارد دلار درآمد نفتی و غیر نفتی داریم و مخارج اعم از واردات، خدمات، حتی قاچاق و هزینه هایی که نباید شود، حدود ۷۰-۷۵ میلیارد خواهد بود. بنابراین درآمد ارزی بیشتر از مخارج است.

وی درباره عزم جدی دولت برای مبارزه با قاچاق گفت: دولت یازدهم میزان قاچاق را از ۲۰ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار رساند، البته ۱ میلیارد دلار قاچاق هم زیاد است. برای مبارزه با قاچاق باید کارهای مختلفی انجام شود. البته شاید کسی بگوید بخشی از اینها قاچاق نیست، مثلا مسافری ارز حمل کند یا از مناطق آزاد کالایی بیاید، اما باید با قاچاق مبارزه کرد. در چهار سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده، باید این راه را ادامه دهیم تا جلوی قاچاق را بگیریم.

روحانی یادآور شد: بحث اصلی درباره ارز بود. در مجموع درآمد ارزی از مخارج ارزی بیشتر است و درآمد ارزی سال آینده نیز بیشتر از امسال خواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت دلار ۴۷۵۰ هزار تومان است؟، بیان کرد: قیمت دلار خیلی کمتر از این است، باید پایین تر بیاید. این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ما اشکالاتی برای توزیع دلار داریم، هیچ جای دنیا مردم به خیابان نمی روند اسکناس بگیرند، نیازها از طریق سیستم بانکی انجام می شود.

رئیس جمهور گفت: اشکالات دوران تحریم بخشی رفع و بخشی باقی مانده، مثلا ارتباطات با بانک های منطقه و جهان به حد ایده آل نرسیده است. الان بانک مرکزی در توزیع ارز در زحمت است، ما به مردم می گوییم کلیه نیازمندی های ارزی کشور، صادرکنندگان و خدمات را تأمین می کنیم. نوسانات ارز بلند مدت نخواهد بود. مقامات بانک مرکزی دارند تلاش می کنند. ما کمبود منابع ارزی نداریم وضع منابع ارزی خوب است و در آینده بهتر خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.