«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با گذشت ۳ روز از آغاز عملیات عفرین، در مصاحبه با خبرگزاری بی بی سی، از آمریکا خواست تا دست از حمایت نیروهای کرد «ی پ گ» بردارد.

وی در این باره گفت: ی پ گ برای بیرون راندن نظامیان ترکیه از عفرین، از تسلیحاتی استفاده می‌کند که آمریکا در اختیار آنها قرار داده است.

گفتنی است ترکیه به ی پ گ به عنوان شاخه‌ای از گروه پ ک ک نگاه می‌کند و حضور آنها در شمال شرق سوریه را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.

تشدید تنش میان ترکیه و ی پ گ که تحت عنوان یگان‌های مدافع خلق شناخته می‌شود، از وقتی آغاز شد که آمریکا در اقدامی یکجانبه از تصمیم برای تشکیل نیروی مرزی ۳۰ هزار نفره در سوریه آن هم با مشارکت کردها خبر داد.

این در حالی است که تصمیم آمریکا به ایجاد این نیروی مرزی و در مقابل، واکنش ترکیه مبنی بر ورود غیرقانونی به خاک سوریه، موجب تشدید مشکلات امنیتی برای منطقه خواهد شد.

به گفته کالین، ترکیه نمی‌پذیرد که پ ک ک یک ساختار دولتی یا چیزی شبیه آن در امتداد مرز مشترک این کشور با سوریه بسازد.

این درحالی است که آمریکا علیرغم آتش‌افروزی در این ماجرا، در رویکردی کاملاً دوگانه ضمن ابراز نگرانی از تهاجم ترکیه به عفرین، حق قانونی دولت آنکارا در دفاع از شهروندانش را نیز به رسمیت شناخت.

از سوی دیگر، جلسه شورای امنیت که دیروز دوشنبه به درخواست فرانسه تشکیل شد، بدون محکومیت اقدام ترکیه پایان یافت.

در پایان این نشست، فرانسه نیز مانند آمریکا، صرفاً به تاکید بر این مسئله که طرفین درگیری باید خویشتنداری خود را حفظ کنند، اکتفا کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.