محمدباقر نوبخت نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت با اشاره به برگزاری این جلسه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تلاش شد بودجه سال ۹۷ متفاوت از بودجه‌های سنواتی و توام با نوآوری باشد و نخستین تحول در این بودجه اصلاح ساختار و تدوین بودجه بود.

وی با اشاره به تجربه چند دوره حضور خود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سال ۸۰ که نماینده بودم بحث‌هایی درمورد بودجه‌ریزی عملیاتی مطرح بود و این در حالی است که در ادوار گذشته شاهد بودیم بودجه هر سال برای هر دستگاه همان بودجه سال قبل بعلاوه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تعیین می‌شد بدون آنکه توجه کنیم آیا اهداف آن دستگاه در بودجه محقق شده است یا خیر.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بند «پ» ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه تصریح دارد که حداقل بودجه ۲۰ درصد از دستگاه‌ها در سال آینده بر پایه عملکرد تعیین شود و بنابر اقداماتی که انجام شد این روش در ۳۴۰ دستگاه عملیاتی می‌شود و برای اینکه مجلس در جریان اینکه ما چگونه در این مورد اقدام کردیم علاوه بر کتاب‌های بودجه سالیانه یک کتاب دیگر نیز چاپ شد و در اختیار نمایندگان قرار گرفت و همزمان سعی کردیم بودجه دستگاه‌ها را نیز شفاف کنیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته همیشه کارهای اصلاح‌طلبانه و نوآوری می‌تواند کاستی‌هایی را به همراه داشته باشد و همچنین انتقاداتی را نیز ایجاد کند اما مسلما نباید به خاطر این کار خوب دولت را سرزنش کرد.

سخنگوی دولت دوازدهم ادامه داد: نکته دیگر این بود که سعی کردیم تمرکز بودجه را از مرکز به استان‌ها ببریم تا تصمیم‌گیری توسط خودِ استان‌ها انجام شود که در این راستا ۸۶۸ ردیف در اختیار استان‌ها قرار گرفت و بعضا ردیف‌های مربوط به دستگاه‌هایی بود که مربوط به ردیف متفرقه باشد.

وی افزود: سیاستی که در قانون برنامه مورد توجه بود و رئیس جمهور از آن به عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش در جریان تبلیغات نام برد ریشه‌کن کردن فقر مطلق بود. البته بحث فقر نسبی متفاوت است اما سعی می‌کنیم حداقل فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم.

او اضافه کرد: شاید اگر بپرسیم مطالبه اصلی و اولیه جوانان و خانواده‌ها چیست با وجود آنکه مطالبات متعددی مطرح است اما باید قبول کنیم موضوع اشتغال بسیار عمومی و مهم است و ما باید سالانه ۷۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم و این در حالی است که ورودی بازار کار به مراتب بیشتر است.

سخنگوی دولت دوازدهم یادآور شد: البته در دولت‌هایی در طول چهار سال در مجموع تنها ۱۰۰هزار شغل اضافه شد اما به هر حال باید سعی کنیم به دور از این مقایسه‌ها نسبت به ایجاد اشتغال تلاش کنیم. در شش ماه اول امسال نسبت به سال ۹۵، ۷۵۰ هزار شغل ایجاد کردیم اما بیش از ۹۰۰ هزار نفر ورودی بازار کار داشتیم و امسال ۷۹۵ هزار شغل ایجاد کردیم در حالی که ۶۴۰ هزار نفر متقاضی اضافه شده‌اند و بنابراین توانستیم حدود ۱۸۰ هزار نفر از بیکاران را به شاغلان اضافه کنیم.

سال آینده  ۸۳۸ هزار نفر وارد چرخه کار می‌شوند

وی افزود: پیش بینی سال آینده این است که ۸۳۸ هزار نفر وارد چرخه کار شوند که از این تعداد ۷۰ درصد را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شامل می‌شود. به هر حال نمی‌توانیم فارغ التحصیلان را به کارهای خارج از شأن علمی آنها بفرستیم و باید گامی بلندتر از سنوات قبل برمی‌داشتیم. بنابراین برنامه‌ریزی کردیم یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی گفت: کشور ما تجربه پول پاشی به جای ارائه تسهیلات را دارد و ما قصد داریم به جای توزیع پول میان بیکاران این پول را در میان طرح‌های مهم اشتغالزا هزینه کنیم که در این راستا حدود ۱۲ برنامه در نظر گرفته شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: ما نیازمند ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم و یکی از برنامه‌های ما این است که ضمن ایجاد فرصت شغلی برخی مطالبات را نیز برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: همه این مطالبه را داریم که در مقابل این لرزه‌ها باید چکار کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم تمامی ساختمان‌های بافت فرسوده در شهرها را به طور محله به محله بازسازی کنیم. در این طرح تعداد خانه‌هایی که ایجاد می‌شود بیش از تعداد اولیه خواهد بود بنابراین برای فروش این میزان اضافه می‌خواهیم وام ۹ درصد بدهیم و برای ساخت و ساز در خارج شهرها نیز برنامه‌هایی داریم تا ۱۰۰ هزار واحد نوسازی شوند. بنابراین هم تلاش شد ابنیه شهری و روستایی را در برابر لرزه‌ها ایمن‌سازی کنیم و هم شغل ایجاد کنیم.

بیش از ۱۰۰ هزار و ۲۶ دستگاه خودرو را نوسازی می‌کنیم

وی ادامه داد: مطالبه دیگر مردم هوای آلوده بود بنابراین تصمیم گرفتیم بیش از ۱۰۰ هزار و ۲۶ دستگاه خودرو را نوسازی کنیم و از این طریق همزمان ۲۵ هزار فرصت شغلی نیز ایجاد کنیم. این در حالی است که ۷۰ هزار دستگاه از این ۱۰۰ هزار و ۲۶ واحد مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده که باید به موتورهای برقی تبدیل شوند و ۱۵ هزار دستگاه نیز مربوط به تاکسی‌هاست.

سخنگوی دولت دوازدهم اضافه کرد: علاوه بر این در بحث حرف‌های ناتمام نیز حدود ۷۱ هزار طرح داریم که ۶۵ هزار مورد آن مربوط به طرح های استانی و شش هزار مورد از این طرح‌ها مربوط به پروژه ملی است که نیازمند ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد پول است. بنابراین به سمت مکانیزم شراکت خصوصی -عمومی رفته و بنا داریم با ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع کاری کنیم که طرح‌های عمرانی با شراکت بخش خصوصی اجرایی شود و ۲۶ هزار میلیارد تومان خروجی داشته باشد.

نباید پاسخ احسان مردم را با زحمت بدهیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه تغییرات در لایحه بودجه به قدری بوده که بعضا گفته می‌شود این لایحه مجلس است و دولت دفاع خوبی از لایحه خود نداشته با اشاره به همکاری مثبت کمیسیون تلفیق در جریان تصمیم لایحه بودجه سال ۹۷ تاکید کرد: هر اصلاحاتی ممکن است مخالفت‌هایی ایجاد کند و انتظارمان از اصحاب رسانه این است که در اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت همکاری کنند. مهم نیست محبوبیت دولت نزد مردم از دست برود ما در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر شاهد بودیم رای‌ای که آقای رئیس جمهور به دست آورد از رای بسیاری از نمایندگان در آن حوزه‌های انتخابیه به نسبت درصد بیشتر بوده که البته ما قصد مقایسه با نمایندگان را نداریم اما مهم این است که نباید پاسخ احسان مردم را با زحمت بدهیم. مردم به ما اعتماد کردند و ما حاضر نیستیم آبروی خود را پیش مردم از دست بدهیم بنابراین امیدواریم با همراهی مجلس قانون بودجه خوبی از ابتدای سال آینده فراهم کنیم.

هنوز هم ۱۰ درصد گرانی داریم

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: آنچه مسلم است باید گرانی را از جامعه حذف کنیم؛ این مساله از اهداف دولت بوده که تورم مهار شود. اکنون با اینکه تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۰ درصد کاهش دادیم قبول داریم که هنوز هم ۱۰ درصد گرانی داریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: افزایش قیمت بنزین در سنوات گذشته نیز اتفاق افتاده و علاوه بر آنکه در دولت‌های قبل بنزین ۱۰۰ تومانی به ۴۰۰ تومان افزایش یافت در دولت یازدهم هم این قیمت به هزار تومان رسید که این مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌هاست.

نوبخت گفت: برنامه دولت این است که به جای آنکه پول در الگوی مصرف بسوزد به خانه و خودروی نو تبدیل شود به هر حال وقتی با کمبود منابع روبه‌رو بوده و آزادی عمل کمتری داریم با مشکلاتی نیز روبه‌رو خواهیم شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.