معاون حمل و نقل شهرداری تهران سه شنبه در ششمین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا با تشریح برنامه پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران با تاکید بر استفاده از تجارب دیگر کشورها در کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوای تهران با برنامه ریزی و تنظیم سیاست های درست قابل حل است.

محسن پورسید آقایی افزود: آنچه در زمینه آلودگی هوا در تهران اتفاق افتاده است نتیجه سهل انگاری در مقابل جان ساکنان این شهر است.

وی حل مشکل آلودگی هوای تهران را نیازمند گفتمان ملی در این زمینه دانست و اضافه کرد: اگر آلودگی هوا جزو اولویت های این کلانشهر بود و بخشی از درآمدهای تهران در راستای کاهش آلودگی هزینه می شد تا کنون این مشکل رفع شده بود.

پورسید آقایی ادامه داد: البته در سال های گذشته اقداماتی در این راستا صورت گرفته که حذف گازهای سمی و سرب از آلاینده ها و عرضه سوخت استاندارد از آن جمله است.

*جایگزینی ۶ هزار اتوبوس

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برنامه پیشنهادی شهرداری تهران بر کاهش انتشار ذرات آلاینده متمرکز است گفت: بر اساس بررسی ها ۷۰ درصد آلودگی تهران (ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون) ناشی از خودرو است بر همین اساس پروژهای این طرح پیشنهادی به منابع انتشار آلاینده ها اختصاص دارد و شامل سایر منابع آلاینده همچون نیروگاه ها، صنایع و محیط های خارج از حمل و نقل نمی شود.

وی اظهار کرد: در این برنامه جایگزینی و نوسازی ۶ هزار اتوبوس (عمومی و خصوصی) و تجهیز آنها به فیلتر دوده پیش بینی شده است که در پایان طرح باعث کاهش ۹ درصدی انتشار ذرات آلاینده می شود.

پورسید آقایی افزود: برای نوسازی و تجهیز اتوبوس ها ۵۵۴ میلیارد تومان بودجه و یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز است.

وی برنامه دوم طرح پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران را جایگزینی کامیون های فرسوده و دودزا عنوان کرد و گفت: در این طرح باید ۳۰ هزار کامیون فرسوده در تهران نوسازی و روی آنها فیلتر دوده نصب شود.

پورسید آقایی افزود: در حال حاضر ۲۲ درصد ذرات معلق ناشی از کامیون های دودزاست که پیش بینی می شود در پایان برنامه به ۱۳ درصد کاهش یابد.

وی ممنوعیت تردد موتورسیکلت های کاربوراتوری را دیگر برنامه پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران دانست و اظهار کرد: یکی از سیاستگذاری های اشتباه در تهران در سال های گذشته اجرای طرح ترافیک بوده که باعث گرایش مردم به استفاده از موتورسیکلت ها شده، این در حالیست که برای موتورسیکلت های کاربوراتوری چاره اندیشی نشده بود.

پورسید آقایی سهم موتورسیکلت ها را در انتشار ذرات آلاینده در تهران ۱۰ درصد و بیش از خودروها عنوان کرد و گفت: در تهران سه میلیون دستگاه موتورسیلکت تردد می کند که در این برنامه جایگزینی ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با موتورسیکلت های برقی و انژکتوری برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: جایگزینی و نوسازی سه هزار دستگاه مینی بوس فرسوده و ۳۸۰ هزار دستگاه خودروی کاربوراتوری نیز از دیگر برنامه های طرح کاهش آلودگی هوای تهران است.

*طرح ۲ میلیارد دلاری 

این مقام مسئول ادامه داد: طرح پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران در سال نخست به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و در مجموع چهار سال به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (حدود ۲ میلیارد دلار) نیاز دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به تنهایی توان اجرای برنامه کاهش آلودگی این کلانشهر را ندارد، خواستار همکاری دولت در تامین منابع اعتباری این طرح از محل صندوق ذخیره ارزی شد.

پورسید آقایی گفت: ۵۱ درصد مالیات کشور مربوط به تهران است اما در مقابل این درآمدها که حاصل دسترنج مردم این شهر است، بودجه ناچیزی به این کلانشهر اختصاص می یابد که باید در آن تجدیدنظر شود تا ساکنان پایتخت هوای مناسبی داشه باشند.

وی تصریح کرد: آلودگی ناشی از صنایع، ترافیک و استقرار دولت و مجلس در پایتخت به مردم تهران تحمیل می شود بنابراین باید، منابع درآمدی این شهر برای کاهش آلودگی هوای تهران هزینه شود، زیرا دولت از پول فروش نفت می تواند بودجه مورد نیاز سایر شهرها را تامین کند.

پورسید آقایی با بیان اینکه شهرداری تهران برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوا عزم جدی دارد، اظهار کرد: برنامه پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران مورد بحث و بررسی و نقد کارشناسان و صاحبنظران قرار می گیرد که امیدواریم تا پایان امسال تکمیل و از سال آینده اجرایی شود.

وی همچنین با اشاره به اختصاص ردیف بودجه برای اجرای کامل طرح LEZ گفت: برای نخستین بار دولت پذیرفته است که جرایم رانندگی در تهران برای حل مشکل آلودگی هوا به شهرداری اختصاص داده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.