محمد ولد الشیخ، نایب رییس مجلس موریتانی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که ما شاهد گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایران و موریتانی هستیم اما موریتانی همچنان در سطح کاردار در تهران حضور دارد، آیا دولت موریتانی قصد دارد سطح حضور موریتانی در تهران را به سفیر ارتقا دهد، گفت: طبیعتا ما جمهوری اسلامی ایران و ملت آن را حامی قدرتمند خود می‌دانیم و روابط فرهنگی و برادرانه با آن داریم، ما اکنون در ایران سفارت داریم و در آن کاردار حضور دارد.

وی افزود: ما در پارلمان به عنوان یک سازمان قانونگذار  به شمار می‌رویم نه یک سازمان اجرایی؛ بنابراین به نظر من این مسائل بیشتر مسائل فنی هستند تا سیاسی و ما به عنوان یک سازمان قانونگذار و پارلمانی و نمایندگان مردم از هر امری که باعث تقویت روابط با کشورها و به خصوص ایران باشد، حمایت می کننیم و برای ارتقای سطح حضور موریتانی در تهران تلاش می کنیم و این مسئله به زمان مناسب نیاز دارد.

وی ادامه داد: کاردار سفارت ما در ایران از مهم‌ترین شخصیت‌های موریتانی به شمار می رود . وی قبل از این منصب دبیرکلی وزارت بهداشت را برعهده داشت و ما تلاش می کنیم که سطح حضور موریتانی در تهران ارتقا یابد.

نایب رئیس مجلس موریتانی در رابطه با سطح روابط اقتصادی ایران و موریتانی و راه‌های گسترش این روابط گفت: من بازهم تکرار می کنم که ما سازمان دولت به شمار نمی‌رویم بلکه یک سازمان پارلمانی هستیم اما به عنوان یک پارلمانی تاکید می کنم که از هر نوع تلاشی برای گسترش روابط اقتصادی و تبادلات تجاری حمایت می کنیم.

ولد الشیخ در رابطه با سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به موریتانی و آیا احتمال آن وجود دارد که که هیئتی از موریتانی به تهران سفر کند، گفت: براساس اطلاعات غیررسمی قرار است هیئتی بلندپایه به ریاست وزیر بهداشت به تهران سفر کند و ما در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که سفیر تهران در نواکشوت نیز در این دیدار حضور داشت در مورد مسائل مهمی گفت‌وگو کردیم و ایشان از سفر وزیر بهداشت به تهران حمایت می کند.

وی افزود: به نظر من با سفرهای متقابل و فعال شدن سفارت و  انتخاب یک سفیر فعال روابط بهبود بیشتری خواهد یافت و ما در این مورد با وزیر خارجه و دستگاه‌ دیپلماسی گفت‌وگو خواهیم کرد تا سفارت ما در تهران فعال شود.

وی در رابطه با دیدار با مقام معظم رهبری گفت: ما نیز به همراه دیگر هیئت‌های شرکت‌کننده در نشست بین‌المجالس توفیق دیدار با امام خامنه‌ای را داشتیم و این دیدار بسیار تاثیرگذار ومعنوی بود، به نظر من این دیدار بسیار خوب بود و امیدوارم به توصیه‌های ایشان عمل کنیم.

محمد ولدالشیخ در رابطه با اظهارات نژادپرستانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت: رئیس‌جمهور آمریکا شخصیت عجیبی است و رفتارهای احمقانه‌ای دارد.

وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً تصمیم گرفت که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کند، گویا که قدس اتاق خانه خودش است و همچنین برخی از کشورهای آفریقایی و دیگر کشورها را زباله خطاب می کند. در حقیقت این رفتارها بسیار عجیب هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.