محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص حذف یارانه های نقدی گفت: دولت می تواند تا حد امکان یارانه دهک های پر درآمد را حذف و رقم حاصله را صرف ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار نماید.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت اختیار دار نحوه بررسی و احراز بضاعت مالی افراد است و البته کسانی که فکر می کنند یارانه شان به ناحق قطع شده امکان اعتراض دارند.

 

تاج گردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ هم گفت: دولت اختیار عام و تام برای حذف یارانه بگیران دارد البته دولت اجازه دارد آزمون بضاعت انجام دهد یعنی می تواند دسترسی به درآمدها و گردش های مالی هر فرد داشته باشد، اگر فردی علاقه نداشته باشد دولت از حسابش مطلع گردد، از دریافت یارانه انصراف دهد، مدت اعلام این امر سه ماه پس از تصویب این لایحه خواهد بود.

 

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص حامل های انرژی گفت: دولت احتمال می داد که حدود ۱۷ هزار و چهارصد میلیارد تومان از محل فروش حامل های انرژی بدست آورد و این رقم را صرف اشتغال و بازار کار کند اما نکاتی برای مخالفت با این طرح و احتمال وجود داشت مثلا هر گونه تغییر قیمت حامل های انرژی آثار تورمی در اقتصاد دارد و دیگر اینکه نرخ کالاهای بی ارتباط با افزایش حامل های انرژی هم افزایش می یافتند.

 

او تصریح کرد: در نتیجه مخالفت های فوق با دولت، مجلس به هیچ گونه افزایش قیمت برای حامل های انرژی رای نداد بنابراین قیمت حامل های انرژی در سال آینده همانند امسال خواهد بود.

 

تاج گردون گفت: بعد از آنکه پیش بینی دولت برای ایجاد ۱۷ هزار و چهارصد میلیارد تومان محقق نشد مبلغ سه هزار میلیارد تومان از منابع عمومی برایش تعریف کردیم و اجازه دادیم تا دولت ۲۰ درصد از تامین اعتبارات عمرانی خودش را با عنوان کمک های فنی اعتباری لحاظ کند یعنی رقمی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان که در مجموع ۱۴ هزار میلیارد تومان برای دولت تامین اعتبار کردیم .در مجموع دولت برای سال آینده حدود ۵۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح های اشتغال و کارآفرینی در اختیار خواهد داشت.

 

پور ابراهیمی در خصوص افزایش تعرفه عوارض خروج از کشور گفت: برای سفرهای عتبات عالیات هیچ گونه افزایش اعمال نخواهد شد و برای سایر سفرها هم همان افزایش ۲۲۰ هزار تومانی پا برجا خواهد بود.

 

تاج گردون گفت: وام ازدواج برای سال آینده ۱۵ میلیون تومان برای هر فرد است که از آغاز سال ۹۷ اجرایی خواهد شد.

 

او در مورد واگذاری مسکن مهر هم افزود: طی اقدامات صورت گرفته ۵۰ هزار واحد را به کمیته امداد واگذار کردیم تا تکمیل و تحویل افراد تحت پوشش قرار دهد.

 

پورابراهیمی در باره صندوق توسعه ملی گفت: رقم سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت ۳۲ درصد دیده شده اما دولت همزمان با رعایت سقف ۳۲ درصد از مجموع منابعی که از محل فروش نفت در کشور حاصل می شود برداشت هایی را هم حدود ۶ میلیارد دلار تعریف کرده که از این رقم ۴ میلیارد دلار تایید شده است، ضمناً این برداشت ها به صورت بلاعوض صورت می گیرد.

 

تاج گردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در خصوص نظام سلامت هم سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتباری که مربوط به هدفمندی که قرار است در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد نگرانی وجود دارد اما در مورد باقی منابع مالی چندان نگرانی وجود ندارد ضمناً تمامی تعرفه های نظام پزشکی و نظام مهندسی و انواع تعرفه های دیگر افزایش پیدا خواهد کرد البته قیمت داروهای وارداتی از این قائله جدا هستند.

 

وی درباره افزایش نرخ دلار در هفته های اخیر گفت: این افزایش چندان به رشد بودجه دولت مربوط نیست.

 

پورابراهیمی گفت: دولت حق برداشت از درآمدهای ناشی از افزایش نرخ ارز در ماه های آتی را نخواهد داشت.

 

تاج گردون در ارتباط با اعتبارات ریزگردهای استان خوزستان گفت: مردم نگران نباشند، اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگردها به تایید مقام معظم رهبری رسیده است و در جای مناسب به درستی صرف خواهد شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.