علی نجفی در نطق میان دستور در صحن علنی امروز مجلس (چهارشنبه) مجلس گفت: علیرغم شرایط اقتصادی و اجتماعی در کشور، عده‌ای در داخل همزمان با برخی در خارج از کشور گویا برای از بین رفتن برجام روزشماری می‌کنند. آمریکا خوب می‌داند که برجام یک توافقنامه چندجانبه بین‌المللی است که به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پیوست شده و طبق منشور ملل متحد، قطعنامه‌های شورای امنیت لازم‌الاجرا است.

وی افزود: البته در این راستا یکی از مقامات رژیم صهیونیستی اخیرا مطرح کرده که دولت آمریکا با سیاست جدید خود در قبال ایران در سمت درست تاریخ ایستاده است. بنده به عنوان یک دیپلمات و دانش‌آموخته سیاست و روابط بین‌الملل تاکید دارم که سران آن رژیم باید دوباره تاریخ را مطالعه کنند تا جهت درست آن را در یابند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد:‌ افکار عمومی جهانیان به خوبی تصدیق می‌کنند که جهت درست تاریخ نسبتی با خشونت، ترور، اشغالگری و غصب سرزمین ندارد.

این عضو فراکسیون امید در ادامه اظهار کرد: در شرایطی ماه‌های پایانی سال ۹۶ را سپری می‌کنیم که علیرغم کسب دستاوردهایی در زمینه‌های مختلف و ظرفیت‌ها و امکانات قابل توجه، جمهوری اسلامی ایران همچنان در برخی از حوزه‌ها با چالش‌ها و مشکلات مهمی مواجه است که بر کسی نیز پوشیده نیست.

وی افزود: طبیعتا در این شرایط مشارکت و همکاری و مسئولیت‌پذیری مردم برای برون‌رفت از شرایط کنونی و توسعه کشور و نقد و نظارت بر آنان و همچنین گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تعمیق ارتباط ارکان مختلف حاکمیت و بهره‌برداری موثر از ظرفیت تمام جریانات و چهره‌های سیاسی و اجتماعی به مدیریت بهتر چالش‌ها و تبیین بهتر سیاست‌ها و در نتیجه برون‌رفت از مشکلات کمک خواهد کرد.

نجفی مبارزه جدی با فساد، تبعیض و گسترش عدالت قضایی، تمهید سازوکارهای لازم برای بازسازی اعتماد اجتماعی و ارتقای کارآمدی ارکان مختلف حکومت برای بهبود معیشت مردم و به دنبال آن افزایش شفافیت و رقابت‌پذیری و پرهیز از امنیتی شدن مطالبات عمومی مردم و گفت‌وگوی ملی را به عنوان بخشی از سازوکارهای مورد نظر و اصلاحاتی بیان کرد که بارها از سوی بسیاری از دلسوزان کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی می‌تواند و باید آغازگر باشد. مجلس باید هرگونه توصیه نمایندگان و دیگران را برای شغل، وام و همه روش‌های قانون‌گریزی را ممنوع کرده و از خود شروع کند.

نجفی با اشاره به بررسی بودجه ۹۷ در مجلس، گفت: نباید جهت‌گیری اصلی بودجه به گونه‌ای باشد که فرآیند توسعه پایدار کشور را مختل کند.

وی با بیان اینکه بحران آب جدی است، عزم ملی، با برنامه و طرح مدون برای مقابله با پیامدهای امنیتی، اجتماعی و اقتصادی کمبود آب را ضروری خواند و گفت: لازم است وزارت نیرو با فوریت برنامه جامعی در این باره ارائه کند.

نجفی همچنین با بیان اینکه برخی فرآیندها و دستورالعمل‌ها عملا فرآیند توسعه در کشور به ویژه در استان مازندران را مانع شده است، افزود: ضروری است وزارت دادگستری و مجلس اهتمامی برای تنقیح قوانین مرتبط با اراضی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در راستای تسهیل زندگی مردم به ویژه در استان‌های شمالی کشور داشته باشند تا ضمن سرد نشدن حق توسعه از مردم، محیط زیست و منابع طبیعی نیز حفظ شود. طبیعتا تخریب ابنیه و اماکن کسب و کار برخی از محروم‌ترین انسان‌ها و پاک کردن صورت مساله راه‌حل نیست.

نماینده مردم بابل در مجلس خطاب به وزرای کشاورزی و صنعت گفت: وضعیت کشاورزان و باغداران و تولیدکنندگان محصولات غذایی خوب نیست به طوریکه بسیاری از بازارهای مناطق شمالی از برنج خارجی انبار شده و به صورت قاچاق توزیع می‌شود آن هم در شرایطی که برنج داخلی در کارخانجات شالی‌کوبی روی دست کشاورز بیچاره مانده است. در کمال ناباوری همچنان مجوز واردات برنج داده می‌شود پس حداقل درد کشاورزان و باغداران را جدی بگیرید.

نجفی با انتقاد از پروژه انتقال آب دریای خزر، این کار را باعث تغییرات اقلیمی و پیامدهای مخرب زیست محیطی دانست و گفت: لازم است در این باره به نظرات کارشناسی توجه شود و فعلا به جای این کار به وضعیت دریاچه ارومیه رسیدگی شود.

وی در پایان تاکید کرد که باید صداوسیما به اختلافات دامن نزند و کینه‌ها را شعله‌ور نکند. همچنین لازم است رییس سازمان صداوسیما به عنوان یک نهاد ملی، اقتدار و تسلط بیشتری بر بخش‌های مختلف این سازمان داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.