معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در نشست مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت در تهران سخن می گفت به مذاکرات خود با مقامات وزارت حج عربستان اشاره کرد و افزود: طی مذاکرات درخواست افزایش ۵ هزار نفر دیگر را مطرح کردیم که در صورت تحقق آن به عدد ۹۰ هزار نفر خواهیم رسید.

محمدی تاکید کرد؛ در مذاکرات با وزیر و مسئولین حج عربستان مطالبات ما در خصوص حادثه منا و مسجدالحرام و احقاق حقوق شهدا و مصدومان آن با جدیت پیگیری شد. در مورد حادثه مسجد الحرام به توافق برای پرداخت حقوق مربوطه از طرف عربستان دست یافتیم که بر اساس راهکارهای خاص خود عملی خواهد شد و در مورد فاجعه منا ضمن آنکه مطالبات ما در خصوص منا و شهدای منا در متن توافقنامه آمده است، طرف سعودی تاکید کرد که نتایج کمیته بررسی را رسما اعلام خواهد کرد.

وی به متن توافقنامه میان هیات ایرانی و وزارت حج عربستان اشاره کرد و افزود: در متن این توافقنامه علاوه بر تامین خواسته هایی که در سال گذشته داشتیم، ضمن قدردانی از نقش حجاج ایرانی و تاثیر بسزای آنان در برگزاری موفق حج سال ۹۶، بر سر درخواستهای دیگری نیز توافق شده است از جمله فراهم شدن بستر استفاده حجاج ایرانی از مراکز درمانی عربستان. به این ترتیب حجاج ایران علاوه بر مراکز پزشکی ایرانی مستقر در عربستان، می تواند با استقرار مترجم از خدمات پزشکی آن کشور درشهرهای مدینه، مکه و مشاعر نیز استفاده کنند.

رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه امنیت، عزت و کرامت حجاج ایران همواره مورد تاکید جدی این سازمان و دیگر مسئولان کشور بوده است، تصریح کرد؛ این خواسته همچون حج گذشته در متن توافقنامه لحاظ گردید.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با اعلام آغاز عملی روند برنامه ریزی و اجرایی حج ۹۷ گفت: پس از پایان حج سال ۹۶ ، آسیب شناسی این سفر الهی در کارگروههای مختلف آغاز و به راهکارهای خوبی منجر شده است که می تواند برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر به زائران در حج سال اینده مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر خدمت رسانی به حجاج بیت الله الحرام را وظیفه ای دینی توصیف کرد و اظهار داشت: همه کارکنان سازمان حج و زیارت در مرکز و استانها که افتخار خدمت در این مجموعه معنوی را یافته اند باید به پاس این نعمت، با برخورد مناسب و مطلوب در محل خدمت خود با زایرین کارگزاران و حجاج و عموم مردم، سر مشق و نمونه رفتار اسلامی باشند.

محمدی به برنامه ریزی عربستان برای حج سال آینده اشاره کرد و گفت: عملکرد بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و کارگزاران حج جمهوری اسلامی ایران همیشه و همواره زبانزد بوده و همه باید در حج آینده دست در دست هم به شکلی عمل کنیم که این روند شتاب بیشتری به خود بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.