قاسم میرزایی نیکو از اعضای فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی روز شنبه خبراز دیدار تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با علی‌اکبر ناطق نوری داد. به نظر می‌رسد درصورتی‌که ناطق نوری برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کند او موردحمایت اصلاح‌طلبان قرار خواهد گرفت.

 

سال ۷۶ رقیب سرسخت سید محمد خاتمی که در آن سال پیروز میدان انتخابات بود کسی جز علی‌اکبر ناطق نوری نبود. اصلاح‌طلبان تمام تلاش خود را در آن سال به کار بستند تا میدان را از او گرفته و به دست محمد خاتمی بسپرند که موفق هم شدند، بنابراین درصورتی‌که برای ۱۴۰۰ نگاه اصلاح‌طلبان به سمت او رود تنها یک عقب‌گرد به‌حساب خواهد آمد.

 

اما دلیل اصلی دیدار با ناطق نوری بر اساس گفته نمایندگان مجلس آماده‌سازی فضا سیاسی برای انجام گفت‌وگو ملی است، گفت‌وگویی که جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی از آن صحبت به میان می‌آورند، اما تا به امروز در همین حد باقی‌مانده و هیچ پیشرفتی وجود نداشته است و با توجه به شروطی که اصولگرایان مطرح کرده‌اند و اصلاح‌طلبآن‌هم نپذیرفتند، به نظر نمی‌رسد گفت‌وگو ملی که همگان معتقد هستند نیاز امروز کشور است، جامه عمل به تن کند.

 

عبدالرضا هاشم زایی، عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴  در رابطه با ملاقات گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با علی‌اکبر ناطق نوری گفت: از نسل اول انقلاب در سطح آقای ناطق نوری کسی باقی نمانده و پیش از آقای روحانی نیز گزینه اول اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ناطق نوری بود که نپذیرفت.

 

وی در این رابطه که در دیدار اخیر اصلاح‌طلبان مجلس با ناطق نوری مجدد پیشنهاد کاندیداتوری ریاست جمهوری مطرح شد، اضافه کرد: خیر، طرح بحث ریاست جمهوری زود است و مسائل کلی کشور در اولویت قرار دارد. گروهی در مجلس دغدغه دارند که مسائل کشور با تفاهم ملی بین جناح‌ها برطرف شود و بر همین اساس ملاقات‌هایی با سران سه قوه و شخصیت‌های بیرونی صورت خواهد گرفت.

 

این عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: ملاقاتی که با آقای ناطق صورت گرفت در راستای باز کردن باب گفت‎وگوی ملی بود زیرا در ابعاد مختلف اقتصاد، فرهنگ و دیگر مسائل چالش‌هایی وجود دارد که به‌واسطه بزرگان قابل‌حل است. تمام دلسوزان نظام معتقد هستند که اتحاد بین جناح‌های داخلی باید بیش از این تقویت شود.

 

وی در رابطه با تعیین شرط از سوی اصولگرایان برای گفت‌وگوی ملی و تاکید بر آنچه توبه و پذیرش اشتباه در سال ۸۸ خوانده شده است یادآور شد: اصلاح‌طلبان خلافی مرتکب نشده‌اند که بابت آن توبه کنند، کسانی باید دست به توبه زنند که دارای پرونده‌های انحرافی هستند و به‌سادگی در خیابان راه می‌روند.

 

هاشم زایی در ادامه اضافه کرد: شرایط امروز کشور نشان می‌دهد که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز انجام گفت‌وگوی ملی ندارند. با توجه به مشکلات اقتصادی و دیگر مسائلی که در کشور مطرح است باید نظرات به هم نزدیک شود، البته درصورتی‌که گروه اقلیتی وجود دارند که صدای آن‌ها از اکثریت بلندتر است، نمی‌توان برای آن‌ها کاری انجام داد.

 

 این عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی درباره منتفی شدن حزب اطرافیان علی لاریجانی توضیح داد: حزب در کشور جای واقعی خود را پیدا نمی‌کند، در کشور احزاب زیادی داریم ولی مفید واقع نمی‌شوند. با چنین تجربه‌ای در سطح کشور به نظر نمی‌رسد که لاریجانی دست به تأسیس یک حزب جدید بزند.

 

وی در این خصوص که بنا نهادن حزب از سوی علی لاریجانی به معنای ورود هدفمند به انتخابات ۱۴۰۰ است، خاطرنشان کرد: قاعدتاً یکی از گزینه‌های مطرح برای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ لاریجانی است، اما برای آن حتماً نیاز به تأسیس حزب نیست.

 

هاشم زایی درباره کنار رفتن لاریجانی به نفع ناطق نوری افزود: ناطق نوری هنوز دراین‌باره تصمیم نگرفته، اما درصورتی‌که به چنین نتیجه‌ای برسد قطعاً رئیس‌جمهور خواهد بود؛ زیرا رأی بدنه جامعه با اصلاح‌طلبان است، در کنار آن‌هم مستقلین و اصولگرایان معتدل نیز از آقای ناطق نوری حمایت به عمل خواهند آورد، بنابراین زمانی که شخصیتی مانند ناطق نوری به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح باشد، عقل سلیم می‌گوید رقبا او شرایط سختی خواهند داشت.

 

این عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز کرد: درصورتی‌که شرایط فعلی به همین وضع کنونی باشد، دفاع از ناطق نوری به نفع اصلاح‌طلبان است.

 

وی دراین‌باره که اسحاق جهانگیری در صورت اعلام کاندیداتوری ناطق نوری به‌عنوان گزینه اصلاح‌طلبان کنار خواهد رفت، گفت: اصلاح‌طلبان یک گزینه جدی بیشتر نخواهند داشت، البته در انتخابات گذشته هم آقای جهانگیری بر اساس احتیاط و به اصرار اصلاح‌طلبان فداکاری کرد و برای ثبت‌نام کاندیداتوری ریاست جمهوری حاضر به این کار شد.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.