سی‌بی‌اس گزارش داد، دولت آمریکا روز سه‌شنبه نیز به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن متحدان اروپایی‌اش به همراهی با واشنگتن در سیاست‌های خصمانه اش در قبال توافق هسته‌ای با ایران ادامه داد؛ اما این روند در فرانسه با تردید همراه است.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه فرانسه در دیدار با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود تاکید کرد که تمام امضاکنندگان توافق هسته‌ای باید به تعهدات خود پایبند باشند.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، تیلرسون در سفر خود به اروپا بعد از دیدار با مقام‌های بریتانیایی در لندن، با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد؛ دیداری که انتظار می‌رفت مذاکرات سختی را در پیش داشته باشد. هر چند به نظر این دیدار صمیمانه بود، لودریان پیش از برگزاری نشست دو جانبه از اینکه آمریکا برای اجرای سیاست ترامپ در مورد خروج این کشور از برجام به اروپا فشار می آورد تا  این توافق را به اصطلاح ترمیم کند، انتقاد کرده و از این بابت ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه فرانسه پیش از دیدار با تیلرسون به خبرنگاران گفت: یک اصل اساسی وجود دارد که ما به شدت نسبت به آن جدی هستیم و آن حفظ توافق هسته‌ای تا جایی است که تمام طرف‌ها به آن احترام بگذارند.اگر ایران به تعهداتش در این توافق احترام بگذارد و  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همان طور که تا کنون اقدام کرده است، این تعهدات را تایید کند ما دلیلی برای عدم باور به احترام آنها به برجام نداریم. از این رو تمام طرف‌های توافق باید به آن احترام بگذارند و تیلرسون این را خوب می‌داند.

لودریان با انتقاد از مواضع آمریکا گفت: چرا دولت ترامپ توپ را به زمین کنگره و اتحادیه اروپا می‌اندازد، در حالی که روسیه و چین هم این توافق را امضا کرده‌اند؟

به گزارش ایلنا، ترامپ در اقدامی خصمانه علیه توافق هسته‌ای، مهلت چهارماهه ای را برای کشورهای اروپایی و کنگره جهت اصلاح توافق هسته‌ای در نظر گرفته و تهدید کرده است در صورت عدم همراهی با سیاست‌های جدید آمریکا در قبال برجام، واشنگتن توافق هسته‌ای را به طور یکجانبه ترک خواهند کرد. بخشی از اصلاحاتی که ترامپ مدعی است باید در برجام صورت بگیرد به دسترسی ماموران و بازرسان آژانس به سایت‌های نظامی ایران بدون هیچ سندی دال بر هسته‌ای بودن این سایت‌ها برمی‌گردد. از طرفی او خواستار حذف بندهایی از برجام شده که این توافق را در پاره‌ای موارد به زمان محدود کرده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.