حریت گزارش داد، رز گوتمولر، معاون دبیرکل ناتو اعلام کرد: در سال‌های اخیر ترکیه واقعا از تروریسم رنج برده و با مشکلات جدی بسیاری روبرو شده است. در میان کشورهای ناتو، ترکیه با بیشترین حملات تروریستی در سال‌های اخیر روبرو بوده و ما این مساله را به طور کامل درک می‌کنیم.

وی در گفت‌وگو با روزنامه حریت اعلام کرد: باید قوانین بین‌المللی در عملیات شاخه زیتون ترکیه در شمال سوریه رعایت شود.

گوتمولر با اشاره به سفرش به آنکارا درباره آخرین تحولات عملیات ترکیه در عفرین گفت: در دیدار با مقامات ترکیه پیام‌های بسیار خوبی به دست آوردم.

او در ادامه افزود: ناتو موسسه‌ای است که براساس قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و ترکیه یکی از اعضای دیرینه این سازمان است. ما خوشحال هستیم که چنین پیام‌هایی از سوی دولت ترکیه داده می‌شود.

این مقام ارشد ناتو در ادامه افزود که مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی سوریه احترام گذاشته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد اخیر اردوغان از ناتو به دلیل عدم حمایت از ترکیه گفت: ناتو به طور مستقیم در سوریه حضور ندارد و ما عضوی از عملیات نیستیم. البته ما عضو ائتلاف جهانی ضد داعش بوده و در چنین قالبی عملیات آموزشی در عراق داشته‌ایم.

گوتمولر با بیان اینکه ناتو یک خانواده بزرگ است درباره تاثیر تنش‌های اخیر میان واشنگتن و آنکارا در ناتو گفت: ناتو با هر دو کشور از نزدیک همکاری دارد زیرا تنها راه دستیابی به یک تصمیم در ناتو از طریق دستیابی به اجماع است و بسیار مهم است که این مساله را به یاد آوریم که در هر خانواده بزرگ ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما مهم این است که هر یک از اعضای خانواده یک کرسی برابر دور میز تصمیم‌گیری داشته باشند. باید هر کس حق مساوی برای بیان "نه" داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره خرید سامانه ضد موشکی S-۴۰۰ توسط ترکیه از روسیه گفت: ناتو به تصمیم‌های اعضای خود درباره خرید تسلیحات احترام می‌گذارد. آنچه که ناتو بر آن تمرکز دارد حفظ دفاع موثر متحدان در برابر تهدیدات است. ما می‌توانیم به بهترین شکل از متحدان خود دفاع کنیم. اگر سیستم ما قادر باشد که با یکدیگر همکاری کند یک بازدارندگی متقابل و جمعی ایجاد می‌شود. این مسائل باید از سوی متحدان به هنگام خرید تسلیحات مدنظر قرار گیرد. با این حال ناتو به هیچ یک از اعضای خود تحمیل نمی‌کند که چه تسلیحاتی بخرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.