راشاتودی نوشت، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در  اجلاس مجمع جهانی اقتصاد گفت: همکاری روسیه و اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده عمده در کاهش عرضه نفت به بازار جهانی به بهبود قیمت نفت و افزایش آن نسبت به سطوح پایین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ منجر شد.

وی در این اجلاس که از روز گذشته آغاز شده است گفت: این نتایج نشان می‌دهد که کشورهای حاضر در این توافق می‌توانند هر زمان که نیاز باشد با یکدیگر همکاری کنند.

نواک ادامه داد: متاسفانه برخی کشورها به طور کامل به تعهدات خود در روال کاهش عرضه نفت پایبند نبوده‌اند اما با این حال این توافق موثر بود چرا که برخی کشورهای حاضر در آن بیش از تعهدات آن تولید نفت خود را کاهش دادند. بنابراین هم اکنون میزان عمل به این توافق ۱۰۷ درصد بوده است.

بنا به سخنان نواک تاکنون کشورهای تولیدکننده عمده نفت جهان تاکنون چنین حجم از همکاری موثر در متعادل‌کردن بازار نفت را از خود نشان نداده بودند.

این مقام روس ادامه داد: در حال حاضر اجرای این توافق با ارزش تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شده است و هرگونه تصمیم‌گیری برای تمدی احتمالی اجرای آن به آینده موکول شده است.

نواک گفت: کمیته فنی که برای نظارت بر اجرای این توافق شکل گرفته است انتظار دارد که در سه ماهه سوم و چهارم سال جاری بازار نفت تعادل خود را به طور کامل باز یابد.

وزیر انرژی روسیه با خودداری از ارائه هرگونه پیش‌بینی درباره قیمت نفت در پایان سال ۲۰۱۸ گفت: اهداف اجرای توافق اوپک و روسیه بیش از آنکه بر بالا بردن قیمت در کوتاه مدت متمرکز باشد بر از بین بردن مازاد عرضه موجود متمرکز بوده است.

نواک ادامه داد: قیمت نفت باید به گونه‌ای باشد که هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده منطقی بوده و سرمایه‌گذاری آتی در بازار نفت را تضمین کرده و تقاضای نفت را نیز ثابت و پایدار نگه دارد. توافق کشورهای عضو اوپک باعث شد تا قیمت نفت از حدود ۳۰ دلار در اوایل سال ۲۰۱۶ به حدود ۷۰ دلار افزایش یابد.

هم اکنون افزایش نفت شیل آمریکا که به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده از حجم تولید نفت سعودی‌ها نیز فراتر رود و این کشور را به دومین تولیدکننده نفت جهان منجر خواهد کرد، از افزایش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی جلوگیری کرده است.

در حالی که هم  اکنون آمریکا با تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز در حال تبدیل شدن به دومین تولید کننده نفت در جهان است این کشور روزانه ۲۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند.

نواک تاکید کرد: این ارقام نشان می‌دهد که آمریکا باید به جمع کشورهایی که در مدیریت بازار نفت همکاری می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.