بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، درباره اخبار منتشر شده روزهای اخیر مبنی بر لغو سفر محمدجواد ظریف به سوئیس برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس آن هم در دقایق پایانی، با اشاره به دعوت به عمل آمده از وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در این نشست ضمن تکذیب خبر لغو این سفر، عنوان کرد: علیرغم دعوت به عمل آمده ولی وزیر امور خارجه به دلیل نظارت و پیگیری بر روند اجرای ساختار جدید وزارت خارجه و اهمیت این موضوع برای ایشان و دستگاه دیپلماسی، ترجیح داد که در تهران بماند و هیچ سفر خارجی طی این روزها نداشته باشد.

وی در توضیح بیشتر با بیان اینکه طرح اولیه تغییر ساختار وزارت امور خارجه از ابتکارات شخصی آقای ظریف بود و از چند سال پیش در وزارت امور خارجه و در کارگروه‌ها و شورای معاونان به بحث و بررسی گذاشته شده بود، عنوان کرد: در یک سال اخیر ساعات بسیاری توسط متخصصان و کارشناسان و حتی مقامات وزارت امور خارجه و شورای معاونان مصروف نقد، بررسی و تکمیل طرح و نهایی کردن آن شد و در کنار آن، فرآیند چیدمان، جانمایی جدید در مجموعه تمامی ساختمان‌های وزارتخانه با توجه به ساختار جدید انجام شد.

قاسمی اضافه کرد: در نهایت بعد از تکمیل مباحث تخصصی و کارشناسی و نهایی شدن طرح و لحاظ شدن تمامی نظرات همکاران و معاونان و مصوب شدن آن توسط سازمان امور اداری و استخدامی و ابلاغ طرح مزبور، مقرر شد یکشنبه اول بهمن ماه طرح جدید یا به عبارتی ساختار جدید آغاز به کار کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بر همین اساس از روز یکشنبه هم جانمایی، چیدمان و هم اجرایی کردن ساختار جدید و هم آغاز به کار فعالیت معاونان جدید و برخی از دیگر مدیریت‌ها را داشتیم و باید بخش دیگری از تغییرات در مدیریت‌ها نیز به سرعت انجام می‌شد ولذا بایستی در این مقطع بیشترین کار برای اجرایی شدن این ساختار که حاصل ساعت‌های متمادی و چند ساله تلقی می‌شد، انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه با توجه به ماهیت و وظایف ذاتی خود که روز، ساعت و زمان نمی‌شناسد، تحولات تمامی جهان و کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان را رصد می‌کند و شب و روز هم ندارد، عنوان کرد: این وزارتخانه نه ساعت کاری می‌شناسد و نه ایام تعطیل و باید این ساختار در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی و به بهره برداری می‌رسید تا هیچگونه مانعی در امور و وظایف دستگاه دیپلماسی پیش نیاید.

قاسمی افزود: بدین خاطر و علیرغم دعوت قبلی که از آقای ظریف برای سفر به داووس صورت پذیرفته بود و می‌بایست این سفر انجام ‌می‌شد، اما به خاطر اهمیت اجرایی شدن ساختار در کوتاه‌ترین زمان ممکن و نظارت عالیه شخص وزیر ضرورت ایجاب می‌کرد که ایشان در تهران بماند و ضمن نظارت بر اجرایی شدن ساختار که شاید بزرگترین و عمیق‌ترین تحول و تغییر در ساختار وزارت امور خارجه ایران تلقی می‌شود، مدیریت لازم را به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: در یک جمع‌بندی و براساس بررسی ضرورت‌ها در زمان کنونی، قرار شد آقای ظریف جهت مدیریت این امر مهم و اساسی در تهران بماند و در این مقطع سفری به خارج نداشته باشد و با توجه به اینکه وزیر خارجه کشورمان با برخی از شخصیت‌های حاضر در داووس در ماه‌های گذشته دیدار کرده و در آینده نیز فرصت این دیدارها وجود دارد، ترجیحا ایشان مدیریت امور مهم تغییر ساختار را رأسا عهده‌دار شد و از رفتن به داووس خودداری کرد تا این امر مهم به خوبی صورت پذیرد.

لازم به ذکر است خبرگزاری رویترز در خبری مدعی شده بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دقایق آخر سفر خود به سوئیس به منظور شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس را لغو کرده است و برخی علت لغو این سفر را سخنرانی ترامپ در این اجلاس عنوان کرده بودند.

چهل و هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس از دیروز (سه‌شنبه) ۲۳ ژانویه (سوم بهمن ماه) آغاز به کار کرد و تا روز جمعه (۲۶ ژانویه) ششم بهمن ماه نیز ادامه دارد. «خلق آینده‌ای مشترک در دنیای از هم گسیخته» شعار امسال این اجلاس است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.