دفتر «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه بامداد پنجشنبه روایت آنکارا از گفت‌وگوی تلفنی با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد. 

مطابق این بیانیه، رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به عملیات «شاخه زیتون» در منطقه عفرین سوریه علیه یگان‌های مدافع خلق سوریه (YPG) بر عزم آنکارا برای پاکسازی مرزهای جنوبی خود از تمامی تروریست‌ها تأکید کرد. 

به گزارش دیلی‌صاباح اردوغان همچنین مدعی شد که این عملیات در چارچوب حقوق ترکیه در قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های شورای امنیت، حق ترکیه برای دفاع از خود طبق منشور سازمان ملل و احترام به تمامیت ارضی سوریه انجام می‌شود.

اردوغان، به علاوه به ترامپ گفت آمریکا بایستی کمک‌رسانی به تروریست‌های منطقه را هر چه زودتر متوقف کند. 

پیش از این کاخ سفید هم در بیانیه‌ای روایت خود از این تماس تلفنی را مطرح کرده بود. 

بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی از اردوغان خواسته عملیات نظامی در عفرین را محدود کرده و برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان تلاش کند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «او به ترکیه توصیه کرد احتیاط به خرج داده و از هر اقدامی که ممکن است به درگیری میان نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی منجر شود، خودداری کند. وی تأکید کرد که هر دو کشور باید همه طرف‌ها را بر هدف مشترک دستیابی به شکست پایدار داعش متمرکز کنند.»

ترکیه از هفته گذشته در واکنش به گسترش مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا در سوریه، عملیاتی را با نام «شاخه زیتون» آغاز کرد. مقامات ترکیه‌ای می‌گویند هدف از این عملیات ایجاد یک منطقه مرزی امنیتی میان سوریه و ترکیه است.

با وجود آنکه آمریکا و ترکیه هر دو عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، در حال حاضر نیروهای نیابتی این دو کشور در شمال سوریه با هم درگیر هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.